• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Gender, Family Adversity and Emotional Symptoms in Preadolescents

Género, Adversidad Familiar y Síntomas Emocionales en Preadolescentes

Author
Cova, Félix

Maganto, Carmen

Melipillán, Roberto

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20931
10.4067/S0718-22282005000100017
Abstract
This research evaluated both the existence of pre-teenager gender differences under emotional problems and the existence of a differential vulnerability in girls showing these symptoms in an adverse family environment. A sample of 133 boys and girls, aged 11 to 13, was randomly selected from high social risk schools from Concepción, Chile. The emotional disorders were evaluated by means of surveys to the mother (Child Behavior Checklist, CBCL) and to the teacher (Teacher Report Forms, TRF) and also taking into account three self-report instruments (Youth Self Report, YRS; Cuestionario de Depresión Infantil, CDI; Cuestionario de Ansiedad-Rasgo, STAIC/R). Family adversity indicators presence was evaluated by means of a World Health Organization semi-structured interview to the mother. When considering self report, it was observed that girls report experiencing more emotional distress and depressive symptomatology than boys. Besides, girls who live in an adverse family environment significantly increase internalized behavior manifestations compared to boys under similar conditions. This indicates the existence of more vulnerability in girls to show emotional symptomatology in a negative family environment.
 
Se evaluó la existencia de diferencias de género en preadolescentes en la presencia de problemas emocionales, así como la existencia de una vulnerabilidad diferencial de las niñas a presentar estos síntomas en condiciones de adversidad familiar. Se tomó una muestra de 133 niños y niñas de 11 a 13 años, elegidos al azar de 6 escuelas de alta vulnerabilidad social de la comuna de Concepción, Chile. Los problemas emocionales fueron valorados a través de cuestionarios aplicados a la madre (Child Behavior Checklist, CBCL) y al profesor (Teacher Report Forms, TRF) y a través de tres instrumentos de autoinforme (Youth Self Report, YRS; Cuestionario de Depresión Infantil, CDI; cuestionario de Ansiedad-Rasgo, STAIC/R). La presencia de indicadores de adversidad familiar fue evaluada a través de una entrevista semiestructurada desarrollada por la OMS, aplicada a la madre. Al considerar los autoinformes, se observó que las niñas informan experimentar más malestar emocional y sintomatología depresiva que los niños. Asimismo, se observó que las niñas expuestas a condiciones de adversidad familiar incrementan significativamente más que los niños expuestos a condiciones similares, su reporte de comportamientos internalizados, lo que indica la existencia de una mayor vulnerabilidad de las niñas a expresar sintomatología emocional en condiciones familiares negativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB