• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

A Colaborative Model between Educational Psychologist and Teacher, to Support Students with Mild Disabilities, in Districts of Poverty

Un Modelo Colaborativo Psicólogo Educacional-Profesor, para Apoyar a Alumnos con Dificultades Leves de Aprendizaje, en Comunas de Pobreza

Author
Marchant, Teresa

Recart, Isidora

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/20981
Abstract
This article presents a model of collaborative work between educational psychologist and teachers in order to help children with problems in districts of extreme poverty. The psychologist develops his activities in an educational sphere and not in a clinical environment. He engages the principals of elementary schools and their team of teachers in the support of students with "mild disabilities". This strategy involves a working methodology valid for different activities of the educational system and specific tools to support students with learning and socio-emotional problems. The article contains some background data that arc the basis of the proposed strategy and explains the nature of the intervention model. It also presents the results of its application between 1995 and 1997, in a specific reality: the 23 rural schools of the Cañete distriet, in the VIII Region of Chile.
 
Se presenta un modelo de trabajo colaborativo entre psicólogo educacional y profesores, para apoyar a niños con dificultades en comunas de pobreza. El psicólogo desarrolla su labor en un ámbito educacional y no clínico, comprometiendo a los directores de establecimientos de educación básica y a sus equipos pedagógicos, en el apoyo a "alumnos con dificultades leves". Esta estrategia aporta una metodología de trabajo, válida para diversas actividades del quehacer educativo, y herramientas específicas para dar apoyo a los alumnos con dificultades. El presente artículo entrega algunos antecedentes que fundamentan esta estrategia y explica en qué consiste el modelo de intervención propuesto. También presenta los resultados de su aplicación entre 1995 y 1997, en una realidad específica: las 23 escuelas rurales de la comuna de Cañete, en la VIII Región de Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB