A Study About Teacher Quality in Chile: The Role of the Context Where Teachers Work and Value-Added Measures
Un Estudio Sobre la Calidad Docente en Chile: El Rol del Contexto en Donde Enseña el Profesor y Medidas de Valor Agregado
Author
Santelices, María Verónica
Galleguillos, Pilar
González, Jorge
Taut, Sandy
Abstract
This paper aims to contribute to the discussion about teacher quality in Chile through two approaches: (a) one based on estimates of the value added by teachers or teacher effect on students’ learning, gauged by exploring the role of teachers’ characteristics and the context in which they work (school and municipality); and (b) another which seeks to predict student performance using context variables and teacher characteristics. Hierarchical linear models were used in both analyses. The data came from Chile’s National Teacher Evaluation System, from the Education Quality Measurement System and the National System of Municipal Information. The sample includes a higher proportion of the poorest and richest schools compared to the total population. The results show instability in the estimation of the teacher effect, adjusting different models that incorporate control variables gradually. The analysis of students’ scores shows that, among contextual variables, the school is more important than the municipality for the prediction and that, at the teacher level, only participation in professional development programs is statistically significant, with no evidence supporting the value of experience and initial education. Este estudio espera contribuir a la discusión sobre calidad docente en Chile a través de dos enfoques: (a) uno basado en estimaciones del valor agregado del profesor o efecto profesor en el aprendizaje, explorando el rol de las características del profesor y del contexto en que trabaja (escuela y municipio); y (b) el otro intenta predecir el desempeño de los alumnos, utilizando variables de contexto y características del profesor. Se utilizaron modelos lineales jerárquicos. Los datos provienen del Sistema de Evaluación del Desempeño Profesional Docente, del Sistema de Medición de la Calidad de la Educación y del Sistema Nacional de Información Municipal. En la muestra existe una mayor proporción de escuelas pobres y de mayores ingresos que en la población total. Los resultados muestran inestabilidad en las estimaciones del valor agregado, ajustando distintos modelos que incorporan covariables progresivamente. De las variables de contexto, la escuela es más importante que el municipio en la predicción del desempeño de los alumnos y, a nivel del profesor, solo resulta estadísticamente significativa su participación en perfeccionamientos profesionales, desestimándose su experiencia y formación inicial.