Traditional Assessment or Invisible Assessment Using Games? New Frontiers in Cognitive Assessment
¿Pruebas Tradicionales o Evaluación Invisible a Través del Juego? Nuevas Fronteras de la Evaluación Cognitiva
Author
Rosas, Ricardo
Ceric, Francisco
Aparicio, Andrés
Arango, Paulina
Arroyo, Rodrigo
Benavente, Catalina
Escobar, Pablo
Olguín, Polín
Pizarro, Marcelo
Ramírez, María Paz
Tenorio, Marcela
Veliz, Soledad
Abstract
This paper addresses the problem of anxiety related to traditional assessment, which can affect assessment outcomes and underestimate the performance of subjects. Invisible assessment makes it possible to evaluate subjects without making them feel like they are being evaluated. Invisible evaluation tests were developed for touch screen tablets for 3 cognitive domains: intelligence, calculation, and reading. These tests were applied to 337 children from kindergarten through third grade, who attended 3 mixed-funding schools in Santiago, Chile. The schools were convenience sampled and all the children whose parents signed the informed consent form were included. The final sample was randomly distributed among the domains. Correlations between traditional assessment tests and invisible assessment tests were observed. Children reported a preference for invisible assessment over traditional assessment. Subjects with low academic performance obtained better scores on invisible assessment tests than on traditional tests, according to a mixed factors analysis of variance. These findings suggest that it is possible to assess cognitive domains with nontraditional instruments and that they can reveal the real academic performance of subjects. Se aborda el problema de ansiedad relacionado con las evaluaciones tradicionales, que pueden afectar los resultados y subestimar el rendimiento de los sujetos. Las evaluaciones invisibles permiten evaluar a los sujetos sin que estos tengan la sensación de ser evaluados. Se desarrollaron pruebas de evaluación invisible en soporte tableta táctil, considerando los dominios cognitivos de inteligencia, cálculo y lectura, las que fueron aplicadas a 337 niños, entre kínder y tercero básico, de 3 colegios particulares subvencionados de Santiago, Chile. Los colegios fueron seleccionados por conveniencia, incluyendo a todos los niños cuyos padres firmaron consentimiento informado. La muestra final se distribuyó al azar entre los dominios. Se observaron correlaciones entre las pruebas de evaluación tradicional e invisible. Los niños reportaron una preferencia por las pruebas de evaluación invisible por sobre las tradicionales. Según un análisis mixto de varianza, los niños con bajo rendimiento escolar obtuvieron mejores resultados en las pruebas de evaluación invisible que en las tradicionales. Los resultados sugieren que es posible evaluar dominios cognitivos con instrumentos no tradicionales, permitiendo estos el acceso al rendimiento real de los sujetos.