Comparative Analysis of School Participation and Subjective Well-Being of Students With and Without Disabilities in Chile
Análisis Comparativo de la Participación Escolar y Bienestar Subjetivo en Estudiantes con y sin Discapacidad en Chile
dc.creator | Galarce Muñoz, María Ignacia | |
dc.creator | Pérez-Salas, Claudia Paz | |
dc.creator | Sirlopú, David | |
dc.date | 2020-11-15 | |
dc.identifier | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/23505 | |
dc.identifier | 10.7764/psykhe.29.2.1444 | |
dc.description | School participation is important, since it impacts the well-being of all students. In the case of students with disabilities, support and inclusion conveyed by teachers and classmates in regular lessons are associated with higher levels of subjective well-being. The aim of this study was to compare the levels of school participation and subjective well-being of a convenience sample of subsidized private and municipal schools located in 5 districts of 2 regions of Chile that had a School Integration Program. The final sample comprised 120 schoolchildren (50 with a motor, visual, or hearing disability and 70 with no disabilities) between 14 and 19 years old (M = 16.25, SD = 1.65 years). Participants were evaluated with the following scales: school participation (John-Akinola & Nic-Gabhainn, 2014), multidimensional student life satisfaction (Huebner, 2001), and positive and negative affect for children and adolescents (Watson, Clark, & Tellegen, 1988). Descriptive statistics, correlations, and comparisons of means between the groups (according to disability status) are presented. Results indicate a direct relationship between school participation and subjective well-being in all evaluated students. No differences in school participation were found between students with and without disabilities, but subjective well-being did differ among them. Specifically, students with disabilities showed lower levels of self-satisfaction, family satisfaction, and friend satisfaction than students without disabilities; in addition, students with motor disabilities displayed higher levels of negative affect than those with visual and hearing disabilities. | en-US |
dc.description | La participación escolar es importante, ya que impacta en el bienestar de todos los estudiantes. En el caso de los estudiantes en situación de discapacidad, el apoyo y la inclusión de docentes y compañeros en las clases regulares se asocian con niveles más altos de bienestar subjetivo. El objetivo de esta investigación fue comparar los niveles de participación escolar y de bienestar subjetivo de una muestra por conveniencia de colegios particulares-subvencionados y municipales de 5 comunas en 2 regiones de Chile que contaban con un Programa de Integración Escolar. La muestra final estuvo compuesta por 120 escolares (50 con alguna discapacidad motora, visual o auditiva y 70 de ellos sin discapacidad) entre 14 y 19 años (M = 16,25, DE = 1,65 años). Los escolares fueron evaluados con las escalas de participación escolar (John-Akinola & Nic-Gabhainn, 2014); satisfacción vital multidimensional para estudiantes (Huebner, 2001) y afecto positivo y negativo para niños y adolescentes (Watson, Clark & Tellegen, 1988). Se presentan estadísticas descriptivas, correlaciones y comparación de medias entre los distintos grupos según situación de discapacidad. Los resultados indican una relación directa entre la participación escolar y el bienestar subjetivo de todos los estudiantes evaluados. No se detectaron diferencias en la participación escolar de estudiantes con y sin discapacidades, pero sí en el bienestar subjetivo, específicamente menores niveles de satisfacción con el sí mismo, con la familia y con los amigos en los estudiantes con discapacidad y mayor afectividad negativa en los estudiantes con trastorno motor versus discapacidad visual y auditiva | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Psicología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/23505/18991 | |
dc.source | Psykhe; Vol. 29 Núm. 2 (2020) | es-ES |
dc.source | 0718-2228 | |
dc.subject | school participation | en-US |
dc.subject | subjective well-being | en-US |
dc.subject | disability | en-US |
dc.subject | participación escolar | es-ES |
dc.subject | bienestar subjetivo | es-ES |
dc.subject | discapacidad | es-ES |
dc.title | Comparative Analysis of School Participation and Subjective Well-Being of Students With and Without Disabilities in Chile | en-US |
dc.title | Análisis Comparativo de la Participación Escolar y Bienestar Subjetivo en Estudiantes con y sin Discapacidad en Chile | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Psykhe
[0-9]{4}