• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item

Educational Leadership: an organizational management model

El liderazgo educativo como modelo de gestión organizacional

Author
Riveros Valdés, Boris Alberto

Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3111
Abstract
The literature about school improvement, has highlighted the critical role played by the principal to organizing pedagogical practices in the schools centres that increasing student learning results. This article review the concept of “Educational Leadership” as an essential factor in improving the results of Educational settlements. Up to now, the principals has had a little influence in the improvement of teaching practices inside schools. But since 2004, the autonomy of principals increase thanks to the law 20.501, normative that give tips to the investigation and develop policies that enhance the pedagogical Leadership. Now, this article show the Leadership for learning and how the Center of training, Experimentation and Pedagogical Research, CPEIP has participated as a Public Agency to promote and strengthen leadership trainings in principals leaderships through different actions that looking for develop leadership skills on people who play the role of leader inside the schools of the country as well those who have potential to be one of them.
 
La literatura sobre la mejora de la escuela ha destacado el papel crítico que ejerce la dirección al organizar prácticas pedagógicas en los centros educacionales que incrementen los resultados de aprendizaje de los alumnos. Este artículo revisa el concepto de liderazgo educativo como factor esencial en la mejora de los resultados y la gestión de los establecimientos educativos. Hasta ahora los directores han tenido escasa influencia para incidir en la mejora de las prácticas docentes al interior de la escuela, pero a partir del año 2004, la autonomía de los directores aumenta gracias a la Ley 20.501, normativa que orienta la investigación y el desarrollo de políticas que potencien el liderazgo pedagógico. Se muestra a continuación el liderazgo y cómo el Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, CPEIP, se ha hecho partícipe, como organismo estatal, de promover y fortalecer los planes de formación en liderazgo directivo a través de diferentes acciones que pretenden desarrollar las habilidades de liderazgo en las personas que ejercen el rol de líder al interior de las escuelas del país, como también aquellas que tienen potencial para serlo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB