Show simple item record

El liderazgo educativo como modelo de gestión organizacional

dc.creatorRiveros Valdés, Boris Alberto
dc.date2017-12-04
dc.date.accessioned2021-01-22T10:45:39Z
dc.date.available2021-01-22T10:45:39Z
dc.identifierhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3111
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/163741
dc.descriptionThe literature about school improvement, has highlighted the critical role played by the principal to organizing pedagogical practices in the schools centres that increasing student learning results. This article review the concept of “Educational Leadership” as an essential factor in improving the results of Educational settlements. Up to now, the principals has had a little influence in the improvement of teaching practices inside schools. But since 2004, the autonomy of principals increase thanks to the law 20.501, normative that give tips to the investigation and develop policies that enhance the pedagogical Leadership. Now, this article show the Leadership for learning and how the Center of training, Experimentation and Pedagogical Research, CPEIP has participated as a Public Agency to promote and strengthen leadership trainings in principals leaderships through different actions that looking for develop leadership skills on people who play the role of leader inside the schools of the country as well those who have potential to be one of them.en-US
dc.descriptionLa literatura sobre la mejora de la escuela ha destacado el papel crítico que ejerce la dirección al organizar prácticas pedagógicas en los centros educacionales que incrementen los resultados de aprendizaje de los alumnos. Este artículo revisa el concepto de liderazgo educativo como factor esencial en la mejora de los resultados y la gestión de los establecimientos educativos. Hasta ahora los directores han tenido escasa influencia para incidir en la mejora de las prácticas docentes al interior de la escuela, pero a partir del año 2004, la autonomía de los directores aumenta gracias a la Ley 20.501, normativa que orienta la investigación y el desarrollo de políticas que potencien el liderazgo pedagógico. Se muestra a continuación el liderazgo y cómo el Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, CPEIP, se ha hecho partícipe, como organismo estatal, de promover y fortalecer los planes de formación en liderazgo directivo a través de diferentes acciones que pretenden desarrollar las habilidades de liderazgo en las personas que ejercen el rol de líder al interior de las escuelas del país, como también aquellas que tienen potencial para serlo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad Tecnológica. Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3111/2811
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 10 Núm. 30 (2017): Septiembre - Diciembre; 14es-ES
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 10 No 30 (2017): September- December; 14en-US
dc.source0718-5693
dc.titleEducational Leadership: an organizational management modelen-US
dc.titleEl liderazgo educativo como modelo de gestión organizacionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record