• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Revista Gestión de las Personas y Tecnología
  • View Item

Metaphors of the professor´s role in the Agrarian University System of Argentina

Metáforas sobre el rol docente en el sistema universitario de las ciencias agrarias de la Argentina

Author
Vugman, Laura

Durand, Patricia

Plencovich, María Cristina

Full text
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3113
Abstract
This paper presents partial results from a research project on the academics in the Agrarian University System in Argentina. The results are based on a questionnaire that was responded by 793 professors. We identified metaphorical concepts that teachers chose from a selection of options to define the role of university teachers in general, and secondly, open metaphorical expressions the teachers coined to refer totheir own roles. As a conclusion, we identified an idealized representation that coincides with the most usual metaphors in education. On the other hand, these idealized representations we identify as an “ethos”, contrast with other representations that result from the formulation of their own metaphors to allude to a tension between the ethos and the realization of their own roles.
 
Este trabajo presenta los resultados parciales generados en el marco de una investigación sobre los académicos en el sistema universitario agrario en la Argentina. Se analizan los resultados de un cuestionario que fue respondido por 793 docentes. Se identificaron conceptos metafóricos con los que los docentes-investigadores describen, por un lado, el rol de los docentes universitarios en general y, por otro lado, su rol en particular a partir de expresiones metafóricas propias.  Como conclusiones, se distingue una percepción idealizada del rol docente que puede compararse a otras metáforas comunes en la educación. Esta visión idealizada -que identificamos como un “ethos” -contrasta con otras visiones que surgen a partir de la formulación de las metáforas propias que aluden a una tensión entre el deber ser y la realización del propio rol.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB