Show simple item record

Metáforas sobre el rol docente en el sistema universitario de las ciencias agrarias de la Argentina

dc.creatorVugman, Laura
dc.creatorDurand, Patricia
dc.creatorPlencovich, María Cristina
dc.date2017-12-04
dc.date.accessioned2021-01-22T10:45:39Z
dc.date.available2021-01-22T10:45:39Z
dc.identifierhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3113
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/163743
dc.descriptionThis paper presents partial results from a research project on the academics in the Agrarian University System in Argentina. The results are based on a questionnaire that was responded by 793 professors. We identified metaphorical concepts that teachers chose from a selection of options to define the role of university teachers in general, and secondly, open metaphorical expressions the teachers coined to refer totheir own roles. As a conclusion, we identified an idealized representation that coincides with the most usual metaphors in education. On the other hand, these idealized representations we identify as an “ethos”, contrast with other representations that result from the formulation of their own metaphors to allude to a tension between the ethos and the realization of their own roles.en-US
dc.descriptionEste trabajo presenta los resultados parciales generados en el marco de una investigación sobre los académicos en el sistema universitario agrario en la Argentina. Se analizan los resultados de un cuestionario que fue respondido por 793 docentes. Se identificaron conceptos metafóricos con los que los docentes-investigadores describen, por un lado, el rol de los docentes universitarios en general y, por otro lado, su rol en particular a partir de expresiones metafóricas propias.  Como conclusiones, se distingue una percepción idealizada del rol docente que puede compararse a otras metáforas comunes en la educación. Esta visión idealizada -que identificamos como un “ethos” -contrasta con otras visiones que surgen a partir de la formulación de las metáforas propias que aluden a una tensión entre el deber ser y la realización del propio rol.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad Tecnológica. Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttp://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/3113/2812
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 10 Núm. 30 (2017): Septiembre - Diciembre; 14es-ES
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 10 No 30 (2017): September- December; 14en-US
dc.source0718-5693
dc.titleMetaphors of the professor´s role in the Agrarian University System of Argentinaen-US
dc.titleMetáforas sobre el rol docente en el sistema universitario de las ciencias agrarias de la Argentinaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record