• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Revista 180
  • View Item

The aesthetics of error in contemporary graphic design: Connections between glitch, postdigital culture and New Ugly

La estética del error en el diseño gráfico contemporáneo: conexiones entre el glitch, la cultura posdigital y el New Ugly

Author
Suárez-Carballo, Fernando

Martín-Sanromán, Juan-Ramón

Galindo-Rubio, Fernando

Full text
http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/802
10.32995/rev180.Num-46.(2020).art-802
Abstract
The current landscape of visual communication observes an increasing number of peculiar practices whose aesthetic orientation is based on imperfection as the essential element. In this context, the research seeks to reveal the presence of error in contemporary graphic design, specifically, through the analysis of two main directions (whose relationship it tries to prove): on one hand, postdigital culture and two of its ramifications (the postinternet universe and the New Aesthetic), concepts that have been studied almost exclusively in the art field to describe the invasion of digital and technological elements, the fusion of the physical and virtual worlds or an environment defined by the progressive loss of seduction by Internet; and, on the other hand, the New Ugly, an eclectic graphic design movement based on the amateur simulation as its main differential feature. Through bibliographic review as the main method, supported by an intentional, non-probabilistic sampling of images belonging to graphic design projects to justify the relationship of the mentioned approaches, the conclusionsrefer to an important presence of digital error in the graphic design nowadays and the connection between New Ugly and postdigital culture through glitch as the aesthetic link.
 
En el marco de la comunicación visual actual, se observa una proliferación de singulares prácticas cuya orientación estética está basada en la imperfección como ingrediente fundamental. En este contexto, la investigación busca revelar la presencia del error digital en el diseño gráfico contemporáneo, concretamente, mediante el análisis de dos líneas principales (cuya relación se trata de demostrar): por una parte, la cultura posdigital y dos de sus ramificaciones (el universo posinternet y la Nueva Estética), conceptos que sido estudiados casi exclusivamente desde el arte para explicar la invasión de motivos digitales y tecnológicos, la fusión de los mundos físico y virtual o un escenario definido por la progresiva pérdida de seducción por parte del Internet; y, por otro lado, el New Ugly, una ecléctica corriente de diseño gráfico que encuentra en la simulación amateur su principal rasgo diferencial. Mediante la revisión bibliográfica como método principal, apoyada en una muestra intencional, no probabilística, de imágenes de proyectos de diseño gráfico que procuran justificar el vínculo entre los anteriores enfoques, las conclusiones apuntan a una importante presencia del error digital en el diseño gráfico actual y a la conexión entre el New Ugly y la cultura posdigital mediante el glitch como eslabón estético.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB