Co-leadership in interaction: An analysis of the multimodal discourse during a meeting of a youth movement
Co-liderazgo en interacción: Un análisis del discurso multimodal durante una reunión de un movimiento juvenil
Author
Van De Mieroop, Dorien
Wouters, Jolien
Abstract
This article builds further on Gail Fairhurst’s influential work on leadership (2007), in which she foregrounds a discursive perspective on leadership and turns away from the ‘great man’ school of thought, which attempted to distinguish discerning characteristics and traits of leaders versus non-leaders. From such a discursive leadership perspective, leadership is conceptualized as a collaborative process that takes place in real life and that revolves around influencing others towards achieving organizationally relevant goals. This implies that all participants are actively involved in this process, thus problematizing the strict distinction between leaders and followers, and that leadership may be shared by two or more people. In this study, we look at the way in which such a shared co-leadership constellation is constructed in interaction and how it is continuously negotiated with the other participants. In order to do so, we adopt a multimodal discourse analytical approach to tease out the micro-processes of ‘doing’ leadership and use the conversation-analytic concepts of epistemics and (proximal and distal) deontics. Overall, we could conclude that our fine-grained multimodal analyses demonstrated the ways in which the (co-)leadership process is constantly negotiated through a complex interplay of participants’ epistemic and deontic statuses as well as the subsequent stances they express in interaction. En las últimas décadas, las organizaciones se dirigen hacia un enfoque más igualitario, conforme a los ideales del ‘New Work Order’ (Gee, Hull, & Lankshear, 1996), razón por la cual los modelos jerárquicos con un solo líder ‘poderoso’ se hacen cada vez menos aceptable. Por motivo de esta tendencia general, ha surgido un interés creciente por una conceptualización compartida o múltiple del liderazgo, como el ‘co-liderazgo’. Sin embargo, pocas investigaciones se han concentrado en la manera en que se establecen constelaciones del co-liderazgo durante la interacción desde una perspectiva discursiva. Además, aunque este proceso del co-liderazgo se realiza sobre la base de recursos verbales y no verbales, el conocimiento sobre el desarrollo de este proceso queda limitado. En este artículo, incorporamos una perspectiva multimodal y, con el método del análisis del discurso, analizamos la constelación del co-liderazgo en una reunión de un movimiento juvenil. Para analizar los procesos del liderazgo en la interacción, los análisis se basan en los conceptos de la postura y la posición deóntica proximal y distal. Además, se investiga el papel de la epistémica en relación con la representación de los derechos deónticos. De los análisis, se desprende que, en esta reunión, hay una distribución clara de los derechos deónticos, a veces relacionada con la posición epistémica de los participantes. Además, el análisis muestra que el co-liderazgo siempre es un proceso esencialmente colaborativo en el que todos los participantes contribuyen.