Show simple item record

Corpografías fronterizas en Waiting for the Barbarians (1980) de J.M. Coetzee

dc.creatorPardo-Gamboa, Christian
dc.creatorCalderón Le Joliff, Tatiana
dc.date2020-12-15
dc.date.accessioned2021-01-26T15:29:02Z
dc.date.available2021-01-26T15:29:02Z
dc.identifierhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1387
dc.identifier10.15443/RL3028
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/163882
dc.descriptionThe study of corpography (corpographèse) in J.M. Coetzee’s Waiting for the Barbarians establishes a symptomatology of the body -linked to the experiences of torture and eroticism- that associates the illness with somnolence in the fictional text and the parasitization of the represented historical text. The tortured and undesired bodies of the protagonists undergo a process of objectification that manifests the acceleration of the fall of the Empire and the fragmentation of its discursive body as well as reinforces the secrecy and illegibility of the text inscribed in the body of barbarism. This indecipherable text/body is defined by the paradox of the border labyrinth whose specularity gives rise to the illusion of control at the frontier between empire and barbarism. We will study, first of all, the writing of torture on the bodies, focusing on two organs - the eyes and the feet. Then, we will be interested in the erotic experience between the two protagonists. Finally, we will see how these vacuous bodies establish, at the border, a suspensive temporary bond with the historical and the memorial text.en-US
dc.descriptionEl estudio de las corpografías (corpographèses) en Waiting for the Barbarians de J.M. Coetzee permite establecer una sintomatología del cuerpo –ligada a las experiencias de la tortura y del erotismo– que asocia la enfermedad con la somnolencia en el texto ficcional y la parasitación del texto histórico representado. Los cuerpos torturados y carentes de deseo de los protagonistas sufren un proceso de reificación que manifiesta la aceleración de la caída del Imperio y la fragmentación de su cuerpo discursivo, así como refuerza el secreto y la ilegibilidad del texto inscrito en el cuerpo de la barbarie. Este texto/cuerpo indescifrable se enmarca en la paradoja del laberinto fronterizo cuya especularidad da lugar a la ilusión del control en el límite entre imperio y barbarie. Estudiaremos, en primer lugar, la escritura de la tortura en los cuerpos, enfocándonos en dos órganos –los ojos y los pies. Luego, nos interesaremos en la experiencia del erotismo entre los dos protagonistas. Finalmente, veremos cómo estos cuerpos vacuos establecen, en la frontera, un vínculo temporal en suspenso con el texto histórico y el relato memorial. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniv. La Serena Departamento de Artes y Letras Facultad de Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1387/1360
dc.relationhttps://revistas.userena.cl/index.php/logos/article/view/1387/1380
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceLogos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 30 Núm. 2 (2020); 379-392es-ES
dc.sourceLogos: Journal of Linguistics, Philosophy and Literature; Vol 30 No 2 (2020); 379-392en-US
dc.source0719-3262
dc.source0716-7520
dc.titleBorder Corpographies in J.M. Coetzee’s Waiting for the Barbarians (1980)en-US
dc.titleCorpografías fronterizas en Waiting for the Barbarians (1980) de J.M. Coetzeees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record