Show simple item record

Método MIC MAC aplicado a la identificación de variables clave para reducir el abandono estudiantil, caso programa Administración de empresas – UNAD, Colombia

dc.contributoren-US
dc.contributorUniversidad Nacional Abierta y a Distancia UNADes-ES
dc.creatorNarvaez Ferrin, María Erika; Universidad Nacional Abierta y a Distancia
dc.creatorCervantes Muñoz, Maria Angélica; Corporación Universitaria Iberoamericana
dc.date2020-12-30
dc.date.accessioned2021-01-29T12:31:15Z
dc.date.available2021-01-29T12:31:15Z
dc.identifierhttp://www2.udec.cl/~ran/ojs/index.php/ran/article/view/163
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/163911
dc.descriptionThis article unveils key variables identified by MIC MAC method (Matrix of Crossed Impacts Multiplication Applied to Classification) related to student dropout from the business administration program of the National Open and Distance University-UNAD University (Colombia) in the academic years 2017 and 2018. An instrument was designed, which was applied to a sample of 82 students. The form has 19 questions of four, two, five and six items for the individual, academic, socioeconomic and institutional categories respectively. To mitigate student desertion a bet scenario action plan should be formulated taking into account the key variables, where financial, psychological and strengthening actions are involved in the academic component, aligned with the public policy of the National Plan of Development 2018-2022, the Ministry of National Education (MEN) and the Solidarity Academic Pedagogical Project (PAPS) of the institution. An instrument was designed, which is applied to a sample of 82 students. The form has 19 questions of four, two, five and six items for the individual, academic, socioeconomic and institutional categories respectively. To mitigate student desertion it is necessary to formulate an action plan for the bet scenario taking into account the key variables, where financial, psychological and strengthening actions are involved in the academic component, aligned with the public policy of the National Plan of Development 2018-2022, the Ministry of National Education (MEN) and the Solidarity Academic Pedagogical Project (PAPS) of the institution.en-US
dc.descriptionEste artículo pretende revelar las variables clave obtenidas a partir de la aplicación del método Matriz de Impactos Cruzados Multiplicación Aplicada a la Clasificación (MIC MAC), relacionadas con el abandono estudiantil en el programa Administración de Empresas, durante los períodos académicos del año 2017 y 2018 de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia-UNAD, Colombia; a través de un estudio descriptivo-correlacional con enfoque cuantitativo, para el cual se diseña un instrumento que es aplicado a una muestra de 82 estudiantes. El formulario cuenta con 19 preguntas de cuatro, dos, cinco y seis ítems para la categoría individual, académica, socioeconómica e institucional, respectivamente. Se concluye que para mitigar la deserción estudiantil es necesario formular un plan de acción para el escenario apuesta, teniendo en cuenta las variables clave donde se involucren acciones financieras, psicológicas y de fortalecimiento en el componente académico, alineadas con la política pública del Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022, el Ministerio de Educación Nacional (MEN) y el Proyecto Académico Pedagógico Solidario (PAPS) de la institución.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Concepcionen-US
dc.relationhttp://www2.udec.cl/~ran/ojs/index.php/ran/article/view/163/280
dc.rightsCopyright (c) 2020 Revista Academia & Negociosen-US
dc.sourceRevista Academia & Negocios; Vol 7, No 1 (2021); 81-92es-ES
dc.sourceRevista Academia & Negocios; Vol 7, No 1 (2021); 81-92en-US
dc.source0719-6245
dc.source0719-7713
dc.subjectStudent dropout; Student; Retention; Education prospectsen-US
dc.subjectDeserción; Estudiante; Retención; Prospección educacionales-ES
dc.titleMIC MAC method applied to the identification of key variables for reducing student dropout, case of the Business Administration program – UNAD, Colombiaen-US
dc.titleMétodo MIC MAC aplicado a la identificación de variables clave para reducir el abandono estudiantil, caso programa Administración de empresas – UNAD, Colombiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES
dc.typeen-US


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record