• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

End of shared financing and the School Admission System: mourning of strata

Fin del copago y nuevo Sistema de Admisión Escolar: duelo de estrato;

Author
Canales, Manuel

Guajardo, Fabián

Orellana, Víctor

Bellei, Cristián

Contreras, Mariana

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6364
10.4067/S0718-07052020000200299
Abstract
The educational reform generated a broad public debate for its attempt to change the market character of education, through the elimination of mechanisms for student selection and shared funding, and the creation of a new School Admission System. The following paper, based on a qualitative study, analyzes the changes occurred in the discourses of the participants of the new system. The results allow to identify that the change in the logics of admission brings together two previously separate social groups: those who chose private subsidized schools, with co-payments, and those who enrolled their children in municipal schools. The mixture disorganized a scheme of social and educational classification, revealed as sociologically dense. In this sense, the social conversation about the SAE and its consequences is organized in a polyphony discursive, regarding the matter of justice in the allocation of school vacancies.
 
La reforma educativa reciente generó un amplio debate público por su intento de modificar el carácter mercantil de la educación, a través de la eliminación de los mecanismos de selección de alumnos y financiamiento compartido, y de la creación de un nuevo Sistema de Admisión Escolar. El siguiente texto, basado en un estudio cualitativo, analiza los cambios ocurridos en los discursos de los participantes del nuevo sistema. Los resultados permiten identificar que el cambio en las lógicas de la admisión reúne dos conjuntos sociales previamente separados: quienes elegían escuelas particulares subvencionadas, con copago, y quienes matriculaban a sus hijos en escuelas municipales. La mezcla desorganizó un esquema de clasificación social y educativa, revelada como sociológicamente densa. En tal sentido, la conversación social sobre el SAE y sus consecuencias viene partida en una polifonía organizada, que tiene por tema central la cuestión de la justicia en la asignación de vacantes escolares.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB