Model-theoretical bases for school science: the notion of “empirical comparability”
Bases modeloteóricas para la ciencia escolar: la noción de “comparabilidad empírica”;
dc.creator | Ariza, Yefrin | |
dc.creator | Lorenzano, Pablo | |
dc.creator | Adúriz-Bravo, Agustín | |
dc.date | 2020-12-20 | |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T13:05:31Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T13:05:31Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6371 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052020000200447 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/164189 | |
dc.description | This paper attempts to explore some of the contributions that philosophy of science can offer to the didactics of the empirical sciences. Initially, a brief characterization of the so-called “school science” based on theoretical models is provided. Then, we review the meta-theoretical developments around the Kuhnian notion of “empirical comparability” with the aim of identifying possible contributions to the meta-theoretical foundation of this school science and, more generally, to science teaching based on modeling. At the end of the paper, an activity for the teaching of Daltonian stoichiometry built on these reflections is proposed as an example. | en-US |
dc.description | En este trabajo se intenta explorar algunos de los aportes que la filosofía de la ciencia puede ofrecer a la didáctica de las ciencias empíricas. Inicialmente se brinda una breve caracterización de la llamada “ciencia escolar” basada en modelos teóricos. Luego se revisan desarrollos metateóricos en torno a la noción kuhniana de “comparabilidad empírica” con el objetivo de identificar posibles contribuciones a la fundamentación metateórica de esa ciencia escolar y, de manera más general, a la enseñanza de las ciencias apoyada en la modelización. Al final del trabajo se propone como ejemplo una actividad para la enseñanza de la estequiometria daltoniana construida a partir de estas reflexiones. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6371/7435 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 46 Núm. 2 (2020); 447-469 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 2 (2020); 447-469 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Model-theoretical bases for school science: the notion of “empirical comparability” | en-US |
dc.title | Bases modeloteóricas para la ciencia escolar: la noción de “comparabilidad empírica” | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}