Latin American migration in a marginality situation. Camps and education in Antofagasta, 2012-2018
Migración latinoamericana en situación de marginalidad. Campamentos y educación en Antofagasta, 2012-2018;
Author
González Pizarro, José Antonio
González Tello, Paulina Montserrat
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/636710.4067/S0718-07052020000200359
Abstract
This paper addresses the complexity of the immigration process experienced by Antofagasta Region, particularly, its capital city, Antofagasta, since 2012.
In this sense, the paper focuses on four axes leading to migration visibility with effects on a national basis:
The characteristics of human components concerning gender, geographic origin, instructional level, and their insertion in the regional society.
The relationship with human rights demanded by international law and the adaptation of national regulations concerning migrants’ rights.
Their settlement in Antofagasta city, mainly in camps, thus leading to a housing reality different than low-class neighborhoods.
The dimensions for safeguarding migrant children/youth in educational matters and the use of intercultural models in primary and secondary school. El trabajo aborda la complejidad del proceso inmigratorio que vive la región de Antofagasta y, especialmente, su capital, Antofagasta, desde el año 2012.
En tal sentido, el artículo se centra en cuatro ejes que han significado la visibilidad migratoria con repercusiones a nivel nacional:
Las características de los componentes humanos, en cuanto al género, procedencia geográfica, nivel instruccional y su inserción en la sociedad regional.
La relación de respeto a los derechos humanos exigidos por el derecho internacional y la adecuación de la normativa nacional en materias de derechos del migrante.
Su asentamiento en la ciudad de Antofagasta, principalmente en campamentos, constituyendo una realidad habitacional diferencial a las poblaciones populares.
Las dimensiones del resguardo del niño/joven migrante en materias educacionales y las prácticas de modelos interculturales en los niveles básico, medio.