Two scenes situated in articulo mortis: Diario de Muerte by Enrique Lihn and Veneno de veneno de escorpión by Gonzalo Millán
Dos escenas situadas in articulo mortis: Diario de muerte de Enrique Lihn y Veneno de veneno de escorpión azul de Gonzalo Millán
Author
Aldunate Flores, Pedro
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/revstul/article/view/629810.4206/rev.stultifera.2020.v3n2-04
Abstract
The purpose of this article is to establish a scenic reading of the books Diario de muerte written by Enrique Lihn and Veneno de escorpión azul by Gonzalo Millán. This implies to move along their poetic settings and scenes, accounting for the extreme situation of writing about death and proposing a dialogue of entering and exiting the problematic and aporetic space of one’s own death, which is understood as a non-place and as an issue or reason for a resistant writing. The vanishing point or evolution of the author towards another form of consciousness is projected from the visualization of the text as scene and stage, and of the subject-author as a character in the trance of death, and thus the disintegrating process of death itself is resisted through literary writing. El propósito de este artículo es establecer una lectura escénica de los libros Diario de muerte de Enrique Lihn y Veneno de escorpión azul de Gonzalo Millán. Esto implica trazar un desplazamiento por sus espacios, escenas poéticas, dando cuenta de la situación extrema de la escritura situada al borde la muerte y proponiendo, con ello, un diálogo de entrada y salida, al espacio problemático y aporético de la muerte propia, entendida como no-lugar y como asunto o motivo de una escritura resistente. A partir de la visualización del texto como escena y escenario, y del sujeto-autor como personaje en trance de morir, se proyecta la línea de fuga o devenir del escritor hacia otra forma de consciencia y, de este modo, se resiste el proceso desintegrador de la propia muerte, a través de la escritura literaria.