Dwellings, Travels, Lessons: Chronotope and Intensity in the “Newest” Chilean Cinema
Moradas, viajes, lecciones: cronotopo e intensidad en el "novísimo" cine chileno
Author
Albornoz Fariña, Ignacio Nicolás
Abstract
This article exposes some actualizations of the bakhtinian chronotope of the road in three films of the “young Chilean cinema”. It will start by analyzing the different travelling modalities proposed by these works, based on some notions from contemporary philosophy and tourism studies. It will then identify a discrete series of chronotopical sub-motifs, authentic affective moments, that will lead to a working hypothesis, namely: the characters of the studied films move through a “smooth”, generic space, one of intensities, a milieu where what is primed is “experience”, personal growth and self-discovery. Este artículo expone algunas actualizaciones del cronotopo bajtiniano del camino en tres filmes del “novísimo cine chileno”. En primer lugar, se estudiarán las modalidades viajeras que las tres obras proponen, gracias a nociones de la filosofía y la teoría del turismo.2 Se identificará, luego, una serie de submotivos cronotópicos, verdaderos momentos afectivos, que desembocarán en nuestra hipótesis de trabajo; a saber, que las protagonistas de cada filme recorren un “espacio liso”, genérico, hecho de intensidades, un “medio” donde lo que prima es la “experiencia”, el aprendizaje y el encuentro con sí mismas.