• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item

How is the history told to the youth of the whole of Chile? Official history and subalternity in the 1st and 2nd grade high school textbooks (2009-2019).

¿Cómo se cuenta la historia a los jóvenes de Chile entero? Historia oficial y subalternidad en los textos escolares de 1° y 2° medio (2009-2019).

Author
Arcos Barrientos, Paulina

González, Cristhina Andrea

Vargas Cárdenas, Marcela Alejandra

Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/340
Abstract
This article analyzes a decade of curricular transformations (2009-2019) and their impact on the narrative of school history, with an emphasis on women and indigenous peoples as “others” in the official account. Our objectives were to analyze on curricular bases and textbooks the construction of the idea of the other in the historical narrative proposed in the school curriculum between 2010-2019 for 1 st and 2 nd grade high school, define the role of official history and subaltern studies in the narrative of texts middle and high school students of 1 st and 2 nd grade, and to identify the relationship between the curriculum in history and the reforms and updates in the last decade.
 
Este artículo analiza una década de transformaciones curriculares (2009-2019) y el impacto de éstas en el relato de la historia escolar, con énfasis en las mujeres y pueblos originarios como “otros” en el relato oficial. Nos planteamos como objetivos analizar, a partir de las bases curriculares y textos escolares, la construcción de la idea del otro en la narrativa histórica propuesta en el currículum escolar entre 2010-2019 para 1° y 2° medio, definir el rol de la historia oficial y los estudios subalternos en la narrativa de los textos escolares de 1° y 2° medio, e identificar la relación entre el currículum en historia y las reformas y actualizaciones en la última década.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB