The radical citizenship proposal and the social representations of high school students in Colombia
La propuesta de ciudadanía radical y las representaciones sociales de estudiantes de bachillerato en Colombia
Author
Caballero Dávila, Luis Felipe
González Valencia, Gustavo
Santisteban Fernández , Antoni
Abstract
This article presents the results of an investigation about the social representations of high school students (16 to 18 years old) in Colombia regarding citizenship, democracy, participation and politics. The theoretical approach to the work recognized, as a starting point, 4 theoretical models: the liberal, the republican, the communitarian and the radical. The work was framed in the perspective of the central nucleus and the peripheral system. The study methodology was mixed. The information was obtained through a questionnaire of open and closed questions. The findings show that the students have representations that fall between the liberal and republican models. The identification of the central nucleus of the representations allows the design of didactic proposals that go beyond the hegemonic discourses of the studied categories and contribute to the construction of a future with greater social justice. Este artículo presenta los resultados de una investigación acerca de las representaciones sociales que tienen estudiantes de la educación media (16 a 18 años) en Colombia acerca de la ciudadanía, la democracia, la participación y la política. El abordaje teórico del trabajo reconoció, como punto de partida, 4 modelos teóricos: el liberal, el republicano, el comunitarista y el radical. El trabajo se enmarcó en la perspectiva del núcleo central y el sistema periférico. La metodología del estudio fue mixta. La información fue obtenida a través de un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas. Los hallazgos muestran que los estudiantes tienen unas representaciones que se ubican entre los modelos liberal y republicano. La identificación del núcleo central de las representaciones permite el diseño de propuestas didácticas que superen los discursos hegemónicos de las categorías estudiadas y contribuyan a la construcción de un futuro con mayor justicia social.