• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item

The radical citizenship proposal and the social representations of high school students in Colombia

La propuesta de ciudadanía radical y las representaciones sociales de estudiantes de bachillerato en Colombia

Author
Caballero Dávila, Luis Felipe

González Valencia, Gustavo

Santisteban Fernández , Antoni

Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/357
Abstract
This article presents the results of an investigation about the social representations of high school students (16 to 18 years old) in Colombia regarding citizenship, democracy, participation and politics. The theoretical approach to the work recognized, as a starting point, 4 theoretical models: the liberal, the republican, the communitarian and the radical. The work was framed in the perspective of the central nucleus and the peripheral system. The study methodology was mixed. The information was obtained through a questionnaire of open and closed questions. The findings show that the students have representations that fall between the liberal and republican models. The identification of the central nucleus of the representations allows the design of didactic proposals that go beyond the hegemonic discourses of the studied categories and contribute to the construction of a future with greater social justice.
 
Este artículo presenta los resultados de una investigación acerca de las representaciones sociales que tienen estudiantes de la educación media (16 a 18 años) en Colombia acerca de la ciudadanía, la democracia, la participación y la política. El abordaje teórico del trabajo reconoció, como punto de partida, 4 modelos teóricos: el liberal, el republicano, el comunitarista y el radical. El trabajo se enmarcó en la perspectiva del núcleo central y el sistema periférico. La metodología del estudio fue mixta. La información fue obtenida a través de un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas. Los hallazgos muestran que los estudiantes tienen unas representaciones que se ubican entre los modelos liberal y republicano. La identificación del núcleo central de las representaciones permite el diseño de propuestas didácticas que superen los discursos hegemónicos de las categorías estudiadas y contribuyan a la construcción de un futuro con mayor justicia social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB