The training of teachers in didactics of history. Assessments around what history to teach for citizen training
La formación de profesoras y profesores en didáctica de la historia. Valoraciones en torno a qué historia enseñar para la formación ciudadana
Author
Jara, Miguel Angel
Cerdá, María Celeste
Abstract
The Didactics of History has become a space for disputes and meanings about the contents of the investigated history and the history taught in the face of the challenges of civic education in the century. XXI. In Argentina, school history has been slowly revising its contents to attend to the diversity of situations and phenomena that occur in this world. Based on what a group of students of the history faculty at two National Universities in Argentina think, we offer an analysis of the common aspects of the purposes, contents and social problems that the student body has provided us from the use of a questionnaire. This is a critical qualitative educational research that aims to know the representations of students in training to offer epistemological and didactic opportunities that venture greater possibilities in the teaching of school history from relevant and burning social problems. La Didáctica de la Historia se ha constituido en un espacio de disputas y de sentidos sobre los contenidos de la historia investigada y la historia enseñada ante los desafíos de la formación ciudadana en el siglo XXI. En Argentina la historia escolar ha ido lentamente revisando sus contenidos para atender a la diversidad de situaciones y fenómenos que acontecen en este mundo. Sobre la base de lo que piensa un grupo de estudiantes del profesorado en historia de dos Universidades Nacionales en Argentina, ofrecemos un análisis de los aspectos comunes sobre las finalidades, los contenidos y los problemas sociales que el estudiantado nos ha proporcionado a partir de la utilización de un cuestionario. Se trata de una investigación educativa cualitativa crítica que tiene como objetivo conocer las representaciones de estudiantes en formación para ofrecer oportunidades epistemológicas y didácticas que aventuren mayores posibilidades en la enseñanza de la historia escolar a partir de problemas sociales relevantes y candentes.