• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Communication and public space in Chile. An approach to visuals as ideological reference in the 70s1

Comunicación y espacio público en Chile. Una aproximación a la gráfica como referente ideológico en los años 70;
Comunicação e espaço público no Chile. Uma aproximação à gráfica como referente ideológico nos anos 70

Author
Vergara, Enrique

Garrido, Claudio

Edwards, Cristobal

Undurraga, Camila

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22677
10.7764/cdi.45.1716
Abstract
This article aims to reflect on the development of graphic communication and its relationship with the changes that Chilean society experienced in the 1970s. We focus our analysis on two types of visual communication media of great impact and prominence during that decade: the public space poster for the period between 1970 and 1973, and the print media advertisement in the press for 1975-1980. The qualitative study of the visuals revealed certain keys that show the tensions that the Chilean society experienced during that period and the role that communication played in the promotion of two economic development and modernization models for the country. In this regard, both visual elements can be understood as a product of a particular time that conditions them and as of stories that validate them and give them meaning.
 
Este artículo busca reflexionar sobre el desarrollo de la comunicación gráfica y su relación con los cambios que experimentó la sociedad chilena entre los años 1970 y 1980. Para esto, se analizan dos soportes de comunicación gráfica de gran impacto y protagonismo durante esa década: el afiche de vía pública para el periodo comprendido entre los años 1970 y 1973, y el aviso publicitario publicado en prensa para el periodo 1975-1980. A partir del análisis de las piezas gráficas, realizado desde un enfoque cualitativo, se identifican algunas claves que muestran las tensiones que experimentó la sociedad chilena durante esa década y el rol de la comunicación en la promoción de dos modelos de desarrollo y modernización para el país. En este sentido, ambas manifestaciones se explican como parte de una época particular que las condiciona y de relatos que las validan y les dan sentido.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB