The story trembles. Contemporary fractured narratives in the films by Alejandro Amenábar and Pedro Almodóvar
El relato tiembla. Narrativas fracturadas contemporáneas en el cine de Alejandro Amenábar y Pedro Almodóvar;
A história treme. Narrativas contemporâneas fraturadas no cinema de Alejandro Amenábar e Pedro Almodóvar
Author
Sorolla-Romero, Teresa
Abstract
This article analyzes various contemporary Spanish films as part of one of the most experimental trends within the paradigm of narrative complexity of contemporary visual culture: the so-called puzzle or mind-game films. To solve the question of what lies beneath these narrative disruptions in the Spanish case, we developed four sequence microanalysis based on a semiotic approach to one of the prevailing conflicts in the films Abre los ojos (1996), Los otros (2001), La mala educación (2004) y La piel que habito (2010). We conclude that the main discomforts which emerge are the fear of not distinguishing reality from fiction, the distrust against the technologies that determine human subjectivity and the oblivion of one’s own guilt. Este artículo analiza diversas obras del cine español contemporáneo como integrantes de una tendencia experimental de la complejidad audiovisual contemporánea: las llamadas puzzle films o mind-game films. Para resolver qué discurso subyace a su desestructuración en el caso español, analizamos fragmentos clave de Abre los ojos (1996), Los otros (2001), La mala educación (2004) y La piel que habito (2010). Concluimos que los principales malestares que emergen son el terror a no distinguir entre realidad y ficción, la desconfianza hacia la tecnología que condiciona la subjetividad y el olvido de la propia culpa. Este artigo analisa várias obras do cinema espanhol contemporâneo como parte de uma tendência experimental da complexidade audiovisual contemporânea: os chamados filmes de quebra-cabeça ou filmes de jogos mentais. Para resolver o discurso subjacente à sua desestruturação no caso espanhol, analisamos fragmentos-chave de Abre los ojos (1996), Los otros (2001), La mala educación (2004) e La piel que habito (2010). Concluímos que os principais desconfortos que surgem são o terror de não distinguir entre realidade e ficção, a desconfiança da tecnologia que condiciona a subjetividade e o esquecimento da própria culpa
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The story trembles. Contemporary fractured narratives in the films by Alejandro Amenábar and Pedro Almodóvar
Sorolla-Romero, Teresa; Universitat Jaume I. Cuadernos.info; núm. 43: Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 31-44 -
Narrativa audiovisual de los video juegos: Aspectos comunes con el cine
Gosciola, Vicente; Universidad Anhembi Morumbi, São Paulo,. Cuadernos.info; núm. 25: TEMA CENTRAL: TECNOLOGÍA Y PERSONALIZACIÓN; 51-60 -
Videogames audiovisual narrative: common aspects with movies
Gosciola, Vicente. Cuadernos.info ; Núm. 25 (2016): TEMA CENTRAL: TECNOLOGÍA Y PERSONALIZACIÓN; 51-60