• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Influencers, personal branding and political ideology on Twitter

Influencers, marca personal e ideología política en Twitter;
Influencers, marca pessoal e ideologia política no Twitter

Author
Fernández Gómez, Jorge David

Hernández-Santaolalla, Víctor

Sanz-Marcos, Paloma

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/22985
10.7764/cdi.42.1348
Abstract
Social media has been a participant of the growth of the role of the influencer as a new model of opinion leader who combines personal branding with a prescriber role, including messages with political content. In this context, this research has applied a content analysis to 790 messages from ten Spanish influencers with a high impact on Twitter. We analyzed in particular the pursued objectives, the topics discussed and the ideological content of the tweets. In this regard, although these messages reflected an ideological-political objective, the discourse is quite moderate, if not de-ideologized.
 
Las redes sociales han visto crecer la figura del influencer como un nuevo modelo de líder de opinión que debe combinar la gestión de su marca personal con el rol de prescriptor, incluyendo los mensajes de contenido político. En este contexto, esta investigación aplicó un análisis de contenido a 790 mensajes de diez influencers españoles con alto impacto en Twitter. En concreto, se analizaron los objetivos perseguidos, los temas tratados y el contenido ideológico de los tuits. Al respecto, a pesar de que se refleja un objetivo ideológico-político en los mensajes, el discurso se torna bastante moderado, cuando no desideologizado.
 
As redes sociais viram a figura do influencer como um novo modelo de líder de opinião que deve combinar a gestão de sua marca pessoal com o papel de influenciador do público, incluindo mensagens com conteúdo político. Neste contexto, o presente estudo aplicou uma análise de conteúdo a 790 mensagens de dez influenciadores espanhóis de alto impacto no Twitter. Em particular, os objetivos-perseguidos, os tópicos discutidos e o conteúdo ideológico dos tuites foram analisados. A este respeito, embora um objetivo ideológico-político seja refletido nas mensagens, o discurso se torna bastante moderado, senão des-ideologizado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB