• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Between peace and hate: Framing the 2014 Colombian presidential election on Twitter

Entre paz y odio: Encuadres de la elección presidencial colombiana de 2014 en Twitter;
Entre a paz e o ódio: Influenciando as Eleições Presidenciais colombianas de 2014 no Twitter

Author
García-Perdomo, Víctor

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/23157
10.7764/cdi.41.1241
Abstract
This paper examines how two groups on Twitter— the 100 most-followed Colombian journalists and members of the general public—framed the 2014 Colombian presidential election. Using a social media analysis platform that applies supervised, machine-learning algorithms, this study collected and analyzed all tweets posted by these two groups during the election campaign from May 15 to June 20. This research conducted two different framing analyses. In the first analysis, the results showed that journalists followed the issue frame, while the public was more interested in the conflict frame. In the second analysis, journalists adopted the hate frame, whereas the public followed the peace frame.
 
Este estudio examina cómo dos grupos en Twitter —los 100 periodistas con más seguidores y el público— encuadraron las elecciones presidenciales colombianas de 2014. Se usó un software con un algoritmo capaz de analizar grandes bases de datos que recolectó y categorizó los tuits publicados por estos grupos durante la campaña electoral (15 de mayo al 20 de junio). Se realizaron dos análisis: los resultados del primero reproducción que los periodistas siguieron el encuadre temático, mientras que el público se interesó en el conflicto. En el segundo, los periodistas adoptaron el odio como encuadre y el público, el de la paz.
 
Este estudo examina como dois grupos no Twitter—os 100 jornalistas colombianos com mais seguidores e o público em geral—influenciaram as eleições presidenciais colombianas de 2014 no Twitter. Usando uma plataforma de análise de redes sociais que aplica algoritmos de inteligência artificial, este estudo coletou eanalisou todos os tweets publicados por esses dois grupos durante a campanha eleitoral, de 15 de maio até 20 de junho. Esta pesquisa realizou duas análises de enquadramento diferentes. Na primeira análise, os resultados mostraram que os jornalistas seguiram o enfoque de  questionamentos, enquanto o público estava mais interessado em enfoques  relacionados a conflitos. Na segunda análise de teste, os jornalistas se enfocaram  em temas de ódio, enquanto o público acompanhou mais temas  de paz.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • What do Portuguese MPs use Twitter for? : A study case of political communication in a country with a small Twitter Adoption rate 

    Ferro-Santos, Sofia; Cardoso, Gustavo; Santos, Susana. Cuadernos.info; No. 58 (2024): Dossier: "Comunicación organizacional, estratégica y relaciones públicas en América Latina: convergencias y divergencias" y Temas Generales; 184-207
  • Detecting ideological hatred on Twitter. Development and evaluation of a political ideology hate speech detector in tweets in Spanish 

    Amores , Javier J; Blanco-Herrero, David; Sánchez-Holgado, Patricia; Frías-Vázquez, Maximiliano. Cuadernos.info; No. 49 (2021): Computational methods and Big Data; 98-124
  • Influencers, personal branding and political ideology on Twitter 

    Fernández Gómez, Jorge David; Universidad de Sevilla; Hernández-Santaolalla, Víctor; Universidad de Sevilla; Sanz-Marcos, Paloma; Universidad de Sevilla. Cuadernos.info; núm. 42: Social media, branding y consumo; 19-37
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB