• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Social media in Spanish journalism: Demand, expectations and university offer

Medios sociales en el periodismo español: Demanda, expectativas y oferta universitaria;
As mídias sociais no jornalismo espanhol: demanda, expectativas e oferta universitária

Author
Sánchez Gonzales, Hada M.

Méndez Muros, Sandra

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/23719
10.7764/cdi.36.636
Abstract
This paper seeks to reveal whether there is a proportional relationship between the labour market demands, the expectations of professionals and the Spanish university offer in relation to the new professional figures that have developed on Internet. We have employed the methodological triangulation by theoretically reviewing the literature on the subject, trough a survey to local media journalists about expectations and uses of social media and a national-scale analysis of the Spanish universities offer in degrees and masters in Journalism. The results show that two-thirds of surveyed people are satisfied with the new professional profiles and moving to social media as work tools. However, university curricula are not conclusively betting for contents directed to the new demands of journalistic businesses; thus, there is no direct connection between the labour market and university offer.
 
Este artículo pretende desvelar si existe una relación proporcional entre las demandas del mercado laboral, las expectativas de los profesionales y la oferta universitaria española en relación con las nuevas figuras profesionales que se han desarrollado en Internet. Hemos empleado la triangulación metodológica mediante la revisión teórica de la literatura sobre el tema, una encuesta a periodistas de medios locales sobre expectativas y usos de medios sociales, y un análisis de magnitud nacional de la oferta de las universidades españolas en grados y másteres de Periodismo. Los resultados revelan que dos tercios de los encuestados están conformes con los nuevos perfiles profesionales y recurren a los medios sociales como herramientas de trabajo. Sin embargo, los planes de estudio universitarios no están apostando de manera contundente por contenidos dirigidos a las nuevas demandas de las empresas periodísticas; por consiguiente, no existe una conexión directa entre el mercado laboral y la oferta universitaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB