The past is useless, of the future we have no knowledge. Acceleration phenomena and the Extension of the Present in Chilean advertising
El pasado no sirve, el futuro no lo conocemos. Aceleración y Presente Extendido en la publicidad chilena;
O passado não serve, o futuro não o conhecemos. Aceleração e Presente estendido na publicidade chilena
Author
Larraín Matte, Blanca
Abstract
The aim of this investigation is to know and characterize the presence and the relation of the temporal phenomena of Acceleration and the Extended Present in the graphic advertising narrative published in Chile between 2008 and 2012. The theoretic proposal of this investigation suggests the existence of an interdependence relation and mutual implication between both phenomena. This link was identified and analyzed in the investigation process, carried out through a qualitative methodology of Contents Analysis and Narrative Study with a strong inspiration in the Grounded Theory. The main result of this work is the generation of a “conceptual map or theoretical-empirical model”, aimed at showing the relation between both phenomena and its main dimensions. Although this tool is related to an advertising speech, it has in itself an enormous potential for studying time in another narratives or cultural artifacts. El objetivo de esta investigación es conocer y caracterizar la presencia y relación de los fenómenos temporales de la Aceleración y Presente Extendido en la narrativa publicitaria gráfica publicada en Chile entre los años 2008 y 2012. La propuesta teórica de la investigación plantea la existencia de una relación de interdependencia e implicancia entre ambos fenómenos. Esta relación fue identificada y analizada en el proceso de investigación mediante una metodología cualitativa de análisis de contenido y análisis narrativo, con fuerte inspiración en la teoría fundamentada. El resultado principal de esta investigación se centra en la generación de un “mapa conceptual o modelo teórico-empírico” que pretende dar cuenta de la relación de ambos fenómenos y sus dimensiones centrales. Si bien el mapa conceptual da cuenta de esta relación en el contexto del discurso publicitario, es posible afirmar su enorme potencialidad para el análisis temporal en otros discursos o artefactos culturales.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El pasado no sirve, el futuro no lo conocemos. Aceleración y Presente Extendido en la publicidad chilena
Larraín Matte, Blanca; Universidad Alberto Hurtado. Cuadernos.info; núm. 36: Comunicación y Desigualdad; 173-189 -
Potential Present and Historical Consciousness: Social Reality, Subject and Project. In memory of Hugo Zemelman Merino
Paredes, Juan Pablo. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 36 (2013): Sociedad Civil y democracia en América Latina: desafíos de participación y representación -
Euthanasia in between shortening life and aiding death: past experiences, present challenges
Von Engelhardt, Dietrich. Acta Bioethica; Vol 8 No 1 (2002): Debate ético y ciencias sociales