• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Bernardo O’Higgins
  • Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia
  • View Item

Towards a didactic of the School Archives: Notes for its positioning in educational communities from Citizen Education

Hacia una didáctica de los Archivos Escolares: Apuntes para su posicionamiento en las comunidades educativas desde la Formación Ciudadana

Author
Mella Barrientos , Carla

Rojas Cisterna, Roberto

Full text
http://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/195
10.23854/autoc.v5i1.195
Abstract
The creation of School Archives based on Citizen Education represents the urgent need to position these devices as elements of memory and identity present in every educational establishment. This nature enables us to understand the multiple possibilities in the teaching work as well as the opportunities for the development of educational activities, that shape these spaces as valid requests within the school curriculum and the construction of citizenship on a transversal basis. From a practical experience in a School Archive with high school students, this article proposes some guidelines to implement it, along with the development of a teaching model proposal that positions students as protagonists of its own teaching-learning process.
 
La creación de Archivos Escolares pensados desde la Formación Ciudadana representa la urgente necesidad de posicionar a estos dispositivos como elementos de memoria e identidad presentes en cada institución educativa. Dicha naturaleza permite comprender tanto las diversas posibilidades en el trabajo docente como las oportunidades para el desarrollo de actividades educativas, que configuran estos espacios como instancias válidas dentro del curriculum escolar y la construcción de ciudadanía de forma transversal. Desde de una experiencia práctica en un Archivo Escolar con estudiantes secundarios, el presente artículo propone algunos lineamientos para implementarlo, junto con el desarrollo de una propuesta de modelo didáctico que posiciona a las y los estudiantes como protagonistas de su proceso de aprendizaje-enseñanza.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB