• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica de Temuco
  • CUHSO: Cultura - Hombre - Sociedad
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica de Temuco
  • CUHSO: Cultura - Hombre - Sociedad
  • View Item

Some reflections on ‘Field Theory’ and its contribution to analysis of the university in the context of current policies on higher education

Algunas reflexiones en torno a la ‘teoría de los campos’ y su contribución para el análisis de la universidad en el contexto de las actuales políticas de educación superior

Author
Mora, Héctor Iván

Full text
https://portalrevistas.uct.cl/index.php/cuhso/article/view/615
10.7770/cuhso.v23i2.615
Abstract
Many specialists have considered and conducted research onchanges in, and the current situation of, higher education within universitiesboth in Latin America and the world. Coincidentally, these changes have aglobal character. There has been a heteronomizing trend since the 1980sin terms of a framework of an ‘Evaluating State’ which seeks to improvethe economic management and quality of universities by incorporating newactors such as private companies and, hence, the logic of the market. Thushigher education policies have been implemented which seek to increaseproductivity and quality through regulatory mechanisms that will lead tonew forms of academic activity and university organization. In this context,and on the basis of Bourdieu’s Field Theory, this article examines how histheory allows us to think about these new forms, and to foresee possiblescenarios in the framework of the struggle to appropriate the various issueswhich are currently in play on different levels: between universities, betweenuniversity bodies, between faculties and between academics.
 
Muchos especialistas han reflexionado e investigado el procesode cambio y actual situación de la educación superior universitaria en Latinoaméricay el mundo. Existe coincidencia en que estos cambios poseen uncarácter global, exhibiendo desde comienzos de los ochenta una tendenciaheteronomizante en el marco de un ‘Estado evaluador’ que busca mejorarla gestión económica y calidad universitaria, incorporando nuevos actorescomo empresa privada y con ello una lógica de mercado. Así, se han implementandopolíticas de educación superior que buscan aumentar la productividady la calidad por medio de mecanismos de regulación que han llevadoo llevaran a nuevas configuraciones del trabajo académico y la organizaciónuniversitaria. En este contexto, este trabajo busca establecer una reflexiónproponiendo como base la ‘teoría de los campos’ propuesta por Bourdieu,con el objeto de visualizar cómo ésta permite pensar nuevas configuraciones,así como anticipar escenarios posibles en el marco de la lucha por laapropiación de distintos capitales que actualmente se están poniendo en juegoen distintas escalas: entre universidades, entre estamentos universitarios,entre facultades y entre académicos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB