Clinical Law Teaching and Learning (CLTL) – Research: integration for legal education
Enseñanza y Aprendizaje Clínico del Derecho (EACD) – Investigación: integración para la educación jurídica;
Author
Vásquez Santamaría, Jorge Eduardo
Restrepo Jaramillo, Ángela María
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/655710.4067/S0718-07052021000100431
Abstract
The EACD is postulated as a pedagogical approach that, without ignoring the legacies of the currents and the models that precede it, seeks to transcend the elaborations that supported the creation of Legal Clinics (LC) as an expression of teaching and practical learning of Law. For this, it is proposed to reposition research in the legal field as a function that generates knowledge and the basis of the reasons, forms and potentials that motivate its integration with the EACD. The latter ceases to be assumed as a practical teaching model and is resumed as a pedagogical approach openly compatible with the substantive function of research. To support the EACD as a pedagogical approach, a methodological design based on the qualitative paradigm was proposed, and from the historical hermeneutical approach, documentary sources are used on which the analysis of the qualitative data oriented through a categorization process is deployed. Se postula la EACD como un enfoque pedagógico que sin desconocer los legados de las corrientes y los modelos que le anteceden, procura trascender las elaboraciones que sustentaron la creación de Clínicas Jurídicas (CJ) como expresión de enseñanza y aprendizaje práctico del Derecho. Para ello se propone reposicionar la investigación en el campo jurídico como función generadora de conocimiento y fundamento de las razones, formas y potencialidades que motivan su integración con la EACD. Ésta última deja de asumirse como un modelo práctico de enseñanza y se retoma como un enfoque pedagógico abiertamente compatible con la función sustantiva de la investigación. Para sustentar la EACD como un enfoque pedagógico se propuso un diseño metodológico cimentado en el paradigma cualitativo, y desde el enfoque histórico hermenéutico se acude a fuentes documentales sobre las cuales se despliega el análisis de los datos cualitativos orientados a través de un proceso de categorización.