Show simple item record

La co-enseñanza desde enfoques inclusivos para los equipos del Programa de Integración Escolar

dc.creatorArriagada Hernández, Carlos Roberto
dc.creatorJara Tomckowiack, Lorena
dc.creatorCalzadilla Pérez, Oscar Ovidio
dc.date2021-06-28
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6549
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000100175
dc.descriptionIn Chile, the teams of the School Integration Program have the challenge of empowering teachers in the application of co-teaching as a collaborative work strategy for attention to diversity and educational inclusion. The study carried out was oriented towards the analysis of teachers' perception of the practices of multidisciplinary teams for the implementation of co-teaching in five establishments of the Fundación del Magisterio de La Araucanía located in two regions of the country. A qualitative research was carried out with the use of the interview and the documentary analysis. Four semantic networks were obtained and their interpretation yielded inferences about the factors that limit or favor co-teaching practices, educational inclusion, the role of directive management and its coherence with the teams of the School Integration Program, and the improvement of practices in the classroom.en-US
dc.descriptionEn Chile los equipos del Programa de Integración Escolar tienen el desafío de empoderar a los docentes en la aplicación de la co-enseñanza como estrategia de trabajo colaborativo para la atención a la diversidad y la inclusión educativa. El estudio realizado se orientó hacia el análisis de la percepción de los docentes sobre las prácticas de los equipos multidisciplinarios para la implementación de la co-enseñanza en cinco establecimientos de la Fundación del Magisterio de La Araucanía ubicados en dos regiones del país. Se realizó una investigación cualitativa con el empleo de la entrevista y el análisis documental. Se obtuvieron cuatro redes semánticas y su interpretación arrojó inferencias sobre los factores que limitan o favorecen las prácticas de co-enseñanza, la inclusión educativa, el papel de la gestión directiva y su coherencia con los equipos del Programa de Integración Escolar, y la mejora de las prácticas en el aula.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6549/7655
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 175-195en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 175-195es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjecteducación especiales-ES
dc.subjectco-educaciónes-ES
dc.subjecttrabajo colaborativoes-ES
dc.subjecteducación diferenciales-ES
dc.subjectformación de docentees-ES
dc.subjectspecial educationen-US
dc.subjectco-educationen-US
dc.subjectcollaborative worken-US
dc.subjectteacher trainingen-US
dc.titleThe co-teaching from inclusive approaches for the teams of the School Integration Programen-US
dc.titleLa co-enseñanza desde enfoques inclusivos para los equipos del Programa de Integración Escolares-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record