Show simple item record

Comenzar y permanecer Narrativas de dos docentes de escuelas con alto índice de vulnerabilidad

dc.creatorDíaz Sacco, Alessandra
dc.date2021-06-28
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6541
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000100027
dc.descriptionMore than 40% of Chilean teachers leave the profession during the first years of their professional practice. Also, when considering environments of greater vulnerability in schools, this problem is exacerbated. In this context, this study proposes an approach to the permanence experiences of two beginning teachers who work in Chilean schools with high vulnerability rates. Based on an ecological approach of the teacher agency it was possible to enter into an understanding of such experiences in a multidimensional and integrated manner. The study uses a biographical narrative approach that puts the experience of permanence at the center of the analysis. Based on the narratives of Andrea and Ignacio, a continuous network of decisions is evidence that leads them to remain in their schools, which is not exempt from moments of discontinuity and questioning.en-US
dc.descriptionMás del 40% de los docentes chilenos abandona la profesión durante los primeros años de ejercicio profesional. Adicionalmente, al considerar entornos de mayor vulnerabilidad escolar esta problemática se ve agudizada. Considerando este contexto, este estudio propone un acercamiento a las experiencias de permanencia de dos profesores principiantes que se desempeñan en escuelas chilenas con altos índices de vulnerabilidad. A partir de un enfoque ecológico de la agencia docente fue posible adentrarse en la comprensión de dichas experiencias de forma multidimensional e integrada. Se utiliza una aproximación biográfica narrativa que permite poner en el centro del análisis la experiencia de permanencia. En base a las narraciones de Andrea e Ignacio se evidencia un entramado continuo de decisiones que los llevan a permanecer en sus escuelas, que no está exento de momentos de discontinuidad y cuestionamientos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6541/7648
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 1 (2021); 27-46en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 1 (2021); 27-46es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectmovilidad docentees-ES
dc.subjectdocentes principianteses-ES
dc.subjectcarrera docentees-ES
dc.subjectteacher mobilityen-US
dc.subjectbeginning teachersen-US
dc.subjectteacher careeren-US
dc.titleBeginning and staying Narrative from two teachers from schools with high vulnerability indexesen-US
dc.titleComenzar y permanecer Narrativas de dos docentes de escuelas con alto índice de vulnerabilidades-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record