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Intangible cultural heritage and biocultural substrate in landscapes of San Pedro de Atacama, Antofagasta Region and Río Ibáñez, Aysén Region

Patrimonio cultural inmaterial y sustrato biocultural en paisajes de San Pedro de Atacama, Región de Antofagasta y Río Ibáñez, Región de Aysén

Author
Concha Mathiesen, Roberto Gabriel

Full text
http://revistapai.ucm.cl/article/view/674
10.29035/pai.6.2.31
Abstract
This paper addresses the biocultural heritage as a substrate for the Intangible Cultural Heritage (ICH) while analyzing its interrelation with the dynamics of living cultural landscapes. For this purpose, antecedents of the lican antai People in San Pedro de Atacama, Antofagasta Region, and of settlers living in the Ibáñez River basin, Aysén Region arepresented. It is argued that the viability of PCI is based on biocultural linkages. Biocultural heritage is understood as a meta-heritage since it is relevant for the continuity and viability of ICP. Safeguard measures must imply the reproduction of ecosystem conditions and cultural practices, which constitute a fundamental part of living landscapes. In particular, community is analyzed as an organization in which living cultural manifestations of lican antai people are sustained; and local knowledge as the basis of living culture at Ibáñez River basin.
 
En este artículo se aborda el patrimonio biocultural como sustrato del Patrimonio Cultural Inmaterial (PCI) a la vez que se analiza su interrelación con las dinámicas de paisajes culturales vivos. Para ello se utilizan antecedentes del pueblo lican antai en San Pedro de Atacama, Región de Antofagasta, y de colonos que habitan en la cuenca del Río Ibáñez, Región de Aysén. Se plantea que la viabilidad del PCI se basa en encadenamientos bioculturales. El patrimonio biocultural es entendido como un meta-patrimonio ya que es relevante para la continuidad y viabilidad del PCI. Medidas de salvaguardia deben implicar la reproducción de condiciones ecosistémicas y prácticas culturales, que constituyen parte fundamental del paisaje vivo. En particular, se analiza la comunidad como organización en la cual se sostiene las manifestaciones culturales vivas del pueblo Lican antai; y el conocimiento local como base de la cultura viva en la cuenca del Río Ibáñez.
 
Metadata
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Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
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