Show simple item record

La formación del futuro docente a través de la interdisciplinariedad y la educación integral

dc.creatorGilabert González, Luz María
dc.creatorBernabé Villodre, María del Mar
dc.date2021-01-28
dc.date.accessioned2021-06-01T12:33:13Z
dc.date.available2021-06-01T12:33:13Z
dc.identifierhttp://revistapai.ucm.cl/article/view/707
dc.identifier10.29035/pai.6.2.104
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167241
dc.descriptionThe Plastic Expression and the Musical Expression have a special relevance for the integral formation of the students of Early Childhood Education. Training in or from these areas of knowledge should be continued in the next stage, Primary Education, through the study of the so-called Area of Artistic Education (includes the subjects of Plastic and Music). The future teachers of Early Childhood Education should consider training in artistic education not only as an interrelated whole that guarantees the integral formation of the students of this educational stage, but as tools that favor and enhance the development of all fundamental areas (cognitive, motor, linguistics, etc.). This article presents the results of an interdisciplinary proposal developed in the third year of the Degree of Infantile Education of a Spanish university, between four subjects, through the plastic, visual and musical languages. The proposed activities combined Spanish language, theater, music, art and ICT. This experience allowed us to demonstrate the importance of interdisciplinary work during the training of future teachers in Early Childhood Education and the infinite possibilities that exist when proposing exercises that promote integral education and collaborative work between different disciplines.en-US
dc.descriptionLa Expresión Plástica y la Expresión Musical tienen una especial relevancia para la formación integral del alumnado de Educación Infantil. La formación en o desde estas áreas de conocimiento debe continuarse en la siguiente etapa, Educación Primaria, mediante el estudio de la denominada Área de Educación Artística (comprende las materias de Plástica y Música). El futuro profesorado de Educación Infantil debe plantearse la formación en Educación Artística no sólo como un todo interrelacionado que garantice la formación integral del alumnado de dicha etapa educativa, sino como herramientas que favorecerán y potenciarán el desarrollo de todas las áreas fundamentales (cognitiva, motora, lingüística, etc.). Este artículo presenta los resultados de una propuesta interdisciplinar desarrollada en el tercer curso del Grado de Educación Infantil de una universidad española, entre cuatro asignaturas, a través de los lenguajes plástico, visual y musical. Las actividades propuestas combinaron lengua castellana, teatro, música, arte y TIC. Esta experiencia permitió demostrar la importancia del trabajo interdisciplinar durante la formación de los futuros maestros en Educación Infantil y las infinitas posibilidades que existen a la hora de plantear ejercicios que fomenten la educación integral y el trabajo colaborativo entre diferentes disciplinas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica del Maulees-ES
dc.relationhttp://revistapai.ucm.cl/article/view/707/740
dc.relationhttp://revistapai.ucm.cl/article/view/707/752
dc.rightsDerechos de autor 2021 Luz María Gilabert González, María del Mar Bernabé Villodrees-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePensamiento y Acción Interdisciplinaria; Vol. 6 Núm. 2 (2020): Pensamiento y Acción Interdisciplinaria; 104-120es-ES
dc.source0719-8078
dc.titleThe training of the teaching future through interdisciplinarity and integral educationen-US
dc.titleLa formación del futuro docente a través de la interdisciplinariedad y la educación integrales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record