Culture and Cognition. Educational Perspectives
Cultura y cognición. Perspectivas educacionales
dc.creator | Lennon, Oscar | |
dc.date | 1994-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:38:30Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:38:30Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23637 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167279 | |
dc.description | The main findings of experimental and etnographic research about the relationship between culture and cognition are examined, considering the repeatedly proved effects of cultural or sociocultural differences of school learning. Three issues are highlighted: the cultural variance of contents and aptitudes, their relation with specific contexts of intellectual functioning, and the conclusive influence of situational factors on individual performance. Besides, the most important issues related to the nature of cognition’s cultural variance are presented. Finally, suggestions to develop teaching practices adapted to students’ sociocultural characteristics based on these elements are prescribed. | en-US |
dc.description | Considerando los efectos reiteradamente comprobados de las diferencias culturales o socioculturales en las adquisiciones escolares, se examinan las conclusiones centrales de la investigación etnográfica y experimental acerca de las relaciones entre cultura y cognición. En particular se destacan tres puntos: la variación cultural de los contenidos y aptitudes, la relación de estos con los contextos específicos del funcionamiento intelectual, la influencia decisiva de los factores situacionales en el desempeño de los individuos. Se recogen, además, las conclusiones más importantes respecto a la naturaleza de las variaciones culturales de la cognición. A partir de estos elementos se formulan algunas sugerencias para la construcción de prácticas de enseñanza adaptadas a las características socioculturales de los alumnos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23637/19033 | |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 15 Núm. 2 (1994): Enfoques congnitivos; 43-61 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.title | Culture and Cognition. Educational Perspectives | en-US |
dc.title | Cultura y cognición. Perspectivas educacionales | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}