• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Proximal Developmental Zone as an Instrument for Educational Action and Reflection

La zona de desarrollo próximo como un instrumento para la reflexión y la acción educativas

Author
Villalón, Malva

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/23641
Abstract
This article aims at analysing Vigotsky’s main statement through one of his theoretical basic concepts, the proximal developmental zone, considering it from his own work and from some recent studies. This analysis starts by placing the contribution of this theory in a scientific psychological critical context and in the relationship between theory and scientific research with real problems. Because of this, Vigotsky’s statements stands out in the context of a unified social science, integrating the social and psychological processes in a common interpretative frame. The basic concept developed is projected to educational interaction, taking up research studies which analyse the educational process from this conceptual perspective, considering both the socializing process implied, and the construction of cognitive processes resulting from educational interaction.
 
El objetivo central del artículo es analizar los planteamientos de Vygotsky a partir de uno de los conceptos básicos de su teoría, la zona de desarrollo próximo, considerándolo desde su propio trabajo así como, bajo la perspectiva de algunos estudios más recientes.  El análisis sitúa, en primer lugar, el aporte de esta teoría en un contexto crítico de la psicología científica y de la relación entre la teoría e investigación psicológica con los problemas concretos.  Por ello, destaca el planteamiento vygotskiano en el contexto de una ciencia social más unificada, que integra los procesos psicológicos y sociales en un marco interpretativo común.El concepto básico que se desarrolla es proyectado a la interacción educativa, recogiendo las investigaciones y estudios que analizan el proceso educacional desde esta perspectiva conceptual, teniendo en consideración tanto el proceso social y socializador que implica como la construcción de procesos cognitivos resultantes de la interacción educativa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB