• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

A Pedagogical Proposal for Educating on Values

Una propuesta pedagógica para educar en valores

Author
Martínez, Miquel

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24075
Abstract
A set of reflections coming from team work developped inside the Moral Education Group at the University of Barcelona during the last years, are presented in this paper. The author has taken part in most projects and contributions in different Latin American forum. The paper is not a set of theorical-philosophical contributions, but rather it presents socio-cultural issues and pedagogical proposals which may he helpful to educational professionals, both in research and in pedagogical practice.  The paper begins by outlining the importante of the subject and goes on developping the concept of education as human optimization, some socio-cultural considerations which characterize our society and establishes some relationships among modern society, democracy and education on values. A pedagogical proposal is offered for being integrated and worked out at the school of education on values. Some obstacles which may hinder its set on practice are analyzed.
 
Proponemos un conjunto de reflexiones, derivadas de nuestros trabajos de los últimos años en el Grupo de Educación Moral (GREM) de la Universidad de Barcelona. Hemos participado la mayoría de nuestros proyectos y contribuciones en diferentes foros de especialistas en América Latina. Más que aportaciones teórico-filosóficas, presentamos un conjunto de argumentaciones socioculturales y de propuestas pedagógicas, que pretendemos sean útiles a los profesionales de la educación, tanto en la investigación como en la práctica pedagógica.  Se inicia presentando la importancia del tema objeto de estudio, para desarrollar a continuación el concepto de educación como optimización humana, algunas consideraciones de carácter sociocultural que caracterizan a nuestra sociedad y algunas relaciones entre sociedad moderna, democracia y educación en valores. Se presenta una propuestapedagógica para la integración y el trabajo en la escuela de la educación en valores y se analizan algunos de los obstáculos que pueden dificultar supuesta en práctica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB