The role of relational experiences with teachers in identity construction of pedagogy student
El rol de las experiencias relacionales con profesores en la construcción identitaria de estudiantes de pedagogía
dc.creator | Rojas Torres, Matías Ignacio | |
dc.date | 2017-04-30 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:38:59Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:38:59Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24571 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.54.1.2017.8 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167398 | |
dc.description | The present study aimed at understanding the relevance of relationships with teachers in the construction of the professional identity of pedagogy students. Through a combination of different techniques of qualitative methodology (grounded theory and narrative approach), life stories of six pedagogy students were analyzed. Students were invited to tell their stories through a semi-structured narrative interview. In this exercise, past and present relationships with teachers were unavoidable referents to build their stories. Since the early stages of their career they had already constructed mental representations about ideal relationships with their future students, based on retrieved relationships with teachers and on their early experiences as teachers (in professional practices, tutoring or volunteering). Most of the students remembered and valued characteristics in teacher-student relationships in which teachers’ behaviors and attitudes conveyed emotional safety to their students. Interviewees showed that the autobiographical reflexivity is essential to develop their own pedagogical exercise, either rejecting or assuming as own what they were taught and modeled—or not—by their teachers. They presented an ideal based on a balance between pedagogical authority (asymmetric relationships) and emotional closeness (symmetric relationships), considering that those teachers who were considered as too close or distant, were rejected as pedagogical models. | en-US |
dc.description | El presente estudio tuvo por objetivo comprender la importancia de las relaciones con profesores en la construcción de la identidad docente de estudiantes de pedagogía. Mediante una combinación de técnicas propias de la metodología cualitativa (teoría fundada y enfoque narrativo) se analizaron relatos de vida de seis estudiantes de pedagogía que fueron invitados a contar sus historias respondiendo una entrevista semi-estructurada con formato narrativo. En esta tarea las relaciones pasadas y presentes con sus profesores fueron un referente ineludible. Desde los primeros años de carrera ya han construido representaciones mentales sobre las relaciones ideales con sus futuros alumnos, fundamentadas en las relaciones rememoradas con sus profesores y en las experiencias tempranas en roles pedagógicos (prácticas profesionales, clases particulares o voluntariados). Las características más recordadas de las relaciones profesor-alumno son conductas y actitudes de los docentes que transmiten seguridad emocional. Los entrevistados mostraron que la reflexividad autobiográfica es esencial para generar un ejercicio docente propio, rechazando y/o apropiándose de lo que les enseñaron y mostraron sus profesores. En este ejercicio representaron un ideal basado en un equilibrio entre la autoridad pedagógica y la cercanía emocional, dado que los profesores percibidos como demasiado cercanos o distantes fueron rechazados como modelos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24571/19981 | |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24571/21651 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 54 Núm. 1 (2017); 1-20 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | teacher-student relationships | en-US |
dc.subject | teacher identity | en-US |
dc.subject | authority | en-US |
dc.subject | autobiographical reflexivity | en-US |
dc.subject | emotional closeness | en-US |
dc.subject | relaciones profesor-alumno | es-ES |
dc.subject | identidad docente | es-ES |
dc.subject | autoridad pedagógica | es-ES |
dc.subject | reflexividad autobiográfica | es-ES |
dc.subject | cercanía emocional | es-ES |
dc.title | The role of relational experiences with teachers in identity construction of pedagogy student | en-US |
dc.title | El rol de las experiencias relacionales con profesores en la construcción identitaria de estudiantes de pedagogía | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}