• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Design and Evaluation of Impact on Organization Schedule of Teaching of a Multimedia System of Preparation for Blind Children

Diseño y evaluación de impacto sobre la organización de la Jornada Pedagógica de un Sistema Multimedial de Apresto Escolar para Niños Ciegos

Author
Rosas, Ricardo

Jaramillo, Andrea

Ramírez, María José

Saragoni, Carla

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24583
Abstract
The design and development of a multimedia system to stimulate relevant notions in pre-school education in blind children is presented, the covering following areas: Language, Number, Temporary and Spatial Orientation. Interaction with the system is through a tactile screen divided in four quadrants. The tactile screen has different selection areas texture, so that the blind child can recognize them.  The system was implemented in an integrated Kindergarten for both blind and normal children. During a period of seven months, the impact of its incorporation in the pedagogical working-day was evaluated. This work presents the evaluation methods used, and the outcomes obtained. Changes in class work organization, and students’ reactions to this new technology were the most remarkable outcome.
 
Se presenta el diseño y desarrollo de un sistema multimedial para estimular en el niño ciego algunas de las nociones relevantes en la educación preescolar, abarcando las áreas de Lenguaje, Número, Orientación Temporal y Orientación Espacial.  La interacción con el sistema es a través de una pantalla táctil dividida en cuatro cuadrantes, que en sus orillas exteriores cuenta con áreas de selección, destacadas en textura para que el niño ciego las pueda reconocer.  El sistema fue implementado en un jardín infantil de integración para niños ciegos y videntes. Durante siete meses, se evaluó el impacto de su incorporación en la jornada pedagógica. Este trabajo presenta la metodología de evaluación utilizada y los resultados obtenidos.  Como aspectos centrales, destacan los cambios a nivel de la organización del trabajo en clases y las reacciones de los educandos ante esta nueva tecnología.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB