Teachers’ Conceptions about the Evaluation and the Information Bulletin in the Initial Education
Concepciones docentes acerca de la evaluación y el boletín informativo en educación inicial
Author
Díaz, Emely Carolina
Velasco, Antonio José
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2505910.7764/PEL.55.1.2018.8
Abstract
A qualitative study and open-ended questions survey design, conducted during the years 2014-2016, is presented for the analysis of how teachers conceive and manage the Information Bulletin (IB) in Preschool. The sample included 60 preschool teachers from Libertador county in Mérida, Venezuela. Findings reveal that these teachers’ knowledge about evaluation consists of observing the children’s knowledge and learning; the evaluation is always carried out through objective record instruments. Knowledge about IB: a descriptive and objective record tool, which serves to inform and report to parents and stakeholders; teachers manage well the IB structure; the way in which they learned to develop IB was through work experience, advise and help from their peers; and the difficulties in the making of IB are the expression of negative aspects of the child and her/his behavior, as well as the redaction and writing in itself. The results coincide in part with the previous studies, although there are particularities of the sample. Se presenta un estudio de enfoque cualitativo y diseño de encuesta de preguntas abiertas, ejecutada durante los años 2014-2016, para el examen del modo como las docentes conciben y manejan la evaluación mediante el Boletín Informativo (BI) en Preescolar. La muestra fue de 60 profesoras de Educación inicial, municipio Libertador, Mérida, Venezuela. Se encontró que los conocimientos sobre evaluación son: ésta consiste en observar el conocimiento y aprendizaje de los niños; la evaluación se lleva a cabo siempre y mediante instrumentos de registro objetivo de los datos. Y los conocimientos sobre el BI son: es un instrumento de registro descriptivo y objetivo, que sirve para informar y reportar a los padres e interesados; las docentes manejan la estructura del BI; la manera como aprendieron a elaborar el BI fue mediante experiencia laboral, consulta y la ayuda de sus pares; y las dificultades de las docentes para la elaboración del BI son la expresión de los aspectos negativos del niño y su comportamiento, así como la redacción. Los resultados coinciden en parte con los estudios previos, aunque existen particularidades propias de la muestra.