The Compulsory Primary Education Act (1920) and Chilean national project
Proyecto de nación y obligatoriedad escolar. Antecedentes y proyecciones a noventa años de promulgada la Ley de Educación Primaria Obligatoria.
Author
Lira C., Robinson
Abstract
The purpose of this article is to present a view of the changes taken place in the creation of the imaginary of nation during the first half of the 20th century, taking as reference the Compulsory Primary Education Act, approved in 1920. This act was the result of a struggle led by “nationalist” who wanted to spread a vision of nation different type which spread liberal school, for by its inclusive spirit (“integrated nation”). The organization of the school system should be a reflection of this, for this reason the said act outlined a classroom without barriers of class, gender or ethnicity, “all Chileans” was his premise. Analyze this premise in the light of the “social issues” (“cuestión social”) is one of the central topics of this article. El propósito de este artículo es presentar una visión de los cambios que operaron en la primera mitad del siglo XX y que decantaron en la construcción de un nuevo imaginario de nación, tomando como referente la Ley de Educación Primaria Obligatoria que se aprobó en 1920. Esta norma fue resultado de una lucha dada sectores nacionalistas que difundieron una idea de nación distinta a la representó la escuela liberal, por su ánimo inclusivo (“nación integrada”). La organización del sistema escolar debía ser reflejo de ello, lo que explica que la referida ley perfilara una sala de clases sin barreras de clase, genero o etnia, “chilenos todos” fue su premisa. Analizar esta premisa, a la luz de la “cuestión social” constituye una de las preocupaciones centrales de este artículo.