Metamorphosis of public regulation in Chilean school education: towards a post-neoliberal state
La metamorfosis de la regulación pública en la educación escolar en Chile: hacia un Estado post-neoliberal.
Author
Picazo Verdejo, Inés
Abstract
By analyzing the school agenda as a process of intellectual construction, this study aims to explore the apparent continuity between the military and the democratic government formal rules. Our aim is to discover whether such continuity is in turn reflected in a progression of objectives, instruments and values underlying the policies implemented by both governments. Research shows that the change of political regime provided a range of opportunities to introduce a new educational proposal in democracy. Said proposal is situated within a continuity-change dialectic with respect to those models before the 1990s. According to educational experts, the proposal achieved a high degree of consensus between politicians and policy makers and thus, provided the foundations for a post-neoliberal public regulation of the school sector in the 21st century. A través del análisis de la formulación de la agenda escolar como proceso de construcción intelectual, hemos buscado analizar si la continuidad aparente entre las reglas formales del gobierno militar y del gobierno democrático traduce una continuidad de objetivos, instrumentos y valores entre las políticas escolares llevadas a cabo por ambos. La investigación nos permite afirmar que el cambio de régimen político se presenta como una ventana de oportunidades para introducir la nueva propuesta educativa de la democracia, situada en una dialéctica de continuidad-cambio respecto a los modelos anteriores a 1990. Desde foros educacionales de expertos, la propuesta presentaba un grado elevado de consenso entre actores políticos y policy makers, de modo que sentó las primeras bases de lo que se fue constituyendo en el siglo XXI como una regulación pública post-neoliberal del sector escolar.