Factors Related to the Academic Use of the Internet in Higher Education
Factores relacionados con el uso académico de Internet en educación superior
dc.creator | Matamala, Carolina | |
dc.creator | Hinostroza, J. Enrique | |
dc.date | 2020-04-30 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:39:36Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:39:36Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25497 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.57.1.2020.7 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167495 | |
dc.description | The following article aims to establish what academic activities higher education students carry out with the internet and determine which factors explain the differences in the use of internet for these activities. In order to carry out the research, a survey was applied to 435 higher education students in Temuco, La Araucanía, Chile. The results show that students use the internet frequently for activities associated with their studies. Among these, the most frequent are collaborative activities, such as the preparation of group reports, asking classmates for study materials, or requesting help to solve exercises or understand some activity. On the other hand, the variables that best explain the gaps in the academic use of the internet are cultural capital and the type of higher education institution that students attend. | en-US |
dc.description | El artículo sintetiza las actividades académicas que los estudiantes de educación superior realizan con Internet para determinar cuáles son los factores que explican en mayor medida las diferencias en su uso. Para llevar a cabo la investigación se aplicó una encuesta a 435 estudiantes de educación superior de la ciudad de Temuco, Región de La Araucanía, Chile. Los resultados muestran que los estudiantes usan Internet frecuentemente para actividades asociadas a sus estudios, donde las más recurrentes corresponden a tareas colaborativas como la elaboración de informes grupales, conseguir material de estudio con los compañeros, o bien, pedir ayuda para resolver ejercicios o entender alguna actividad. Entre las variables que explicarían en mayor medida las brechas en el uso académico de Internet son el capital cultural y el tipo de institución de educación superior a la que asisten los estudiantes participantes del estudio. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25497/20449 | |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25497/21907 | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 57 Núm. 1 (2020); 1-19 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | cultural capital | en-US |
dc.subject | digital divides | en-US |
dc.subject | higher education students | en-US |
dc.subject | Internet academic uses | en-US |
dc.subject | brechas digitales | es-ES |
dc.subject | capital cultural | es-ES |
dc.subject | estudiantes de educación superior | es-ES |
dc.subject | usos académicos de Internet | es-ES |
dc.title | Factors Related to the Academic Use of the Internet in Higher Education | en-US |
dc.title | Factores relacionados con el uso académico de Internet en educación superior | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}