A Cosmopolitan Spirit, or Life as Education: Octavio Paz and Rabindranath Tagore
Un espíritu cosmopolita, o la vida como educación: Octavio Paz y Rabindranath Tagore
Author
T. Hansen, David
Galindo Diego, Ana Cecilia
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2559510.7764/PEL.51.1.2014.14
Abstract
In this article we approach cosmopolitanism as an educational orientation toward life.
To be cosmopolitan-minded is to be receptive to new people, ideas, practices, and
possibilities for conduct. This receptivity denotes more than tolerating others and their
values, important as that accomplishment will always be. Rather, cosmopolitanism
implies a willingness to learn from others —to approach their ways of life as possible
sources of cultural, moral, and political guidance for one’s own. We illustrate this
cosmopolitan spirit, or what we call life as education, by attending to two of its many
exemplars across human history. Octavio Paz (1914-1998) and Rabindranath Tagore
(1861-1941) were and are well-known poets and writers both in their natal places
Mexico and India, respectively— and internationally. Both figures received the
Nobel Prize in Literature, and both became heavily involved in cultural politics and
public affairs even while identifying themselves, first and last, as poets. They enacted
a dynamic cosmopolitan fusion of reflective openness to new ideas, people, and
values with reflective loyalty to particular norms, beliefs, and traditions. We indicate
how their vibrant example points the way to cosmopolitan-minded curriculum and
pedagogy in schools. En este artículo se aborda el cosmopolitismo como una orientación educativa hacia
la vida. Tener una mentalidad cosmopolita es ser receptivo a nuevas personas, ideas,
prácticas y posibilidades de conducta. Esta receptividad denota más que tolerar a otros
y sus valores, por importante que siempre sea ese logro. Más bien, el cosmopolitismo
implica una disposición a aprender de los demás, es decir, a abordar sus formas de
vida como fuentes posibles de orientación cultural, moral y política frente a la forma
de vida propia. Este espíritu cosmopolita o, lo que llamamos la vida como educación,
se ilustra fijando la atención en dos de sus muchos ejemplos a lo largo de la historia
humana. Octavio Paz (1914-1998) y Rabindranath Tagore (1861-1941) fueron
y son poetas y escritores de renombre, tanto en sus países natales, México e India,
respectivamente, como a nivel internacional. Ambos personajes recibieron el Premio
Nobel de Literatura, y ambos llegaron a involucrarse seriamente en la política y asuntos
públicos culturales, aun cuando se identificaban a sí mismos, en primer y último lugar,
como poetas. Ellos validaron una fusión dinámica y cosmopolita de apertura reflexiva
a nuevas ideas, personas y valores, con una lealtad reflexiva a las normas, creencias y
tradiciones particulares. Aquí se indica de qué manera su ejemplo enérgico señala el
camino a un currículum y una pedagogía de mentalidad cosmopolita en las escuelas.