• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

A new road from A to Z: teaching and learning literacy in 19th century chilean primary school

Un nuevo camino de la A a la Z: enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en la escuela primaria chilena del siglo XIX.

Author
Mayorga, Rodrigo

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25603
Abstract
During the nineteenth century, the Chilean state sought to create a state education system that could deliver to the people the necessary tools to function in a modern democratic society. Among these, one of the most important had to do with the ability to read and write. This article aims to investigate the processes of teaching and learning of literacy in primary school occurred in Chile during the nineteenth century. To this end, we analyze historically and pedagogically the main method used for this, the Gradual Reading Method created by Domingo Faustino Sarmiento. At the same time, aiming to study the possible learnings that could have caused this method, it also examines this process from approaches of the psychology of education, such as those proposed by Jean Piaget and Lev Vygotsky.
 
Durante el siglo XIX, el Estado chileno buscó crear un sistema educacional estatal que pudiera entregar a la población las herramientas necesarias para desenvolverse en una sociedad democrática y moderna. Dentro de éstas, una de las más importantes tenía que ver con la capacidad de leer y escribir. El presente artículo pretende indagar en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura ocurrido en la escuela primaria chilena durante el siglo XIX. Para ello, se analiza histórica y pedagógicamente el principal método utilizado, como fue el Método de Lectura Gradual creado por Domingo Faustino Sarmiento. A la vez, en pos de estudiar los posibles aprendizajes que este método pudo haber provocado, se analiza también este proceso desde enfoques propios de la sicología de la educación, como son aquellos propuestos por Jean Piaget y Lev Vygotsky.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB