State secondary schools in the provinces between 1865 and 1880. An analysis from the perspective of enrollment and school desertion
El liceo de provincia entre 1865 y 1880. Un análisis desde la matrícula y la deserción escolar.
Author
Loyola E, Carolina
Jiménez W., Paula
Abstract
Between 1865 and 1880, Secondary Education in provincial state schools took place according to a humanistic study scheme and geared towards professional training, according to the model established by the “Instituto Nacional”. However, the demand fo Secondary Education followed its own course between the local socio-economic circumstances and the dilemmas of the national education system itself. Through a statistical analysis of enrollment and school desertion rates, this paper explains the lack of balance between State supply and social demand. The concentration of students in Primary School and First year of Secondary School, on the one hand, and the number of schol desertions observed in secondary and higher levels, reflect a demand for a practical and vocational education, while at the same time accounting for State Secondary Education as an educational space configured between School and University. Entre 1865 y 1880 la educación secundaria en los liceos de provincia se desenvolvió de acuerdo a un plan de estudios humanista y orientado a la formación profesional, de acuerdo al modelo del Instituto Nacional. Sin embargo, la demanda por educación secundaria en las provincias siguió su propio derrotero, articulada entre las circunstancias socioeconómicas locales y los dilemas propios del sistema nacional de educación. A través del análisis estadístico de los índices de matrícula y deserción, este trabajo explica el desajuste entre oferta estatal y demanda social. La concentración de alumnos en la clase preparatoria y el primer curso secundario, por una parte, y la deserción escolar observada en clases secundarias y superiores, por otra,reflejan una demanda por una enseñanza práctica y técnica, al mismo tiempo que dan cuenta del liceo como un espacio educativo en configuración entre la escuela y la universidad.