Show simple item record

El desarrollo del potencial intelectual: un factor de la convivencia democrática

dc.creatorBeas, Josefina
dc.date2000-04-30
dc.date.accessioned2021-06-01T12:42:42Z
dc.date.available2021-06-01T12:42:42Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25643
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167556
dc.descriptionThis article attempts to prove that a democratic behavior does not constitute on inherited factor and it should be taught by the family and the school. The approaches to the teaching of thinking demonstrate that those subjects who do not use high order skills in a spontaneous way, are able to level their performance if a specific pedagogical mediator is applied. Thus, it is stated that the teaching of thinking increases equity. Restricted approaches to the teaching of thinking are compared to broader and more comprehensive ones that include the relationship among the interdependence of thinking, moral integrity and civic responsibility. The expected outcome is the formation of a set of mental habits referred to as “intellectual virtues”.en-US
dc.descriptionSe plantea que el comportamiento democrático no constituye un rasgo heredado, debe ser enseñado por la familia y la escuela desde edades tempranas. Los enfoques de enseñanza del pensamiento muestran que sujetos que no utilizan destrezas intelectuales de nivel superior en forma espontánea logran nivelar su desempeño si se aplica una intervención pedagógica determinada. Así se afirma que la enseñanza del pensamiento aumenta la equidad. Se comparan enfoques restringidos de enseñanza del pensamiento con enfoques amplios y comprensivos que contemplan la interrelación entre la independencia del pensamiento, la integridad moral y la responsabilidad ciudadana. El resultado esperado es la formación de un conjunto de hábitos mentales llamados por algunos “virtudes intelectuales”.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25643/20569
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 26 Núm. 1 (2000): Democracia, cultura, educación; 71-89es-ES
dc.source0719-0409
dc.titleThinking Skills and Democratic Way of Lifeen-US
dc.titleEl desarrollo del potencial intelectual: un factor de la convivencia democráticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record