Show simple item record

Competencias y formación para un liderazgo escolar efectivo en Chile

dc.creatorMuñoz Stuardo, Gonzalo
dc.creatorMarfán Sánchez, Javiera
dc.date2011-04-30
dc.date.accessioned2021-06-01T12:42:42Z
dc.date.available2021-06-01T12:42:42Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25645
dc.identifier10.7764/PEL.48.1.2011.5
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/167557
dc.descriptionThis paper examines the skills required by principals to successfully lead the school improvement in Chile and whether these skills are being developed by the training programs currently offered. This research analyzes the gap between the  competences promoted by these programs, the ones the school system itself identifies as critical (through the eyes of school principals and administrators), and those that international and national evidence indicate as key to effective school leadership. The identification of critical competences was reached through a conceptual exercise, surveys and interviews to program managers and players in the school system, and the compilation of the training options offered in Chile (one year programs or longer). This paper provides an update of national models in the light of new literature and concludes that training programs for principals in Chile tend to be homogeneous and do not really consider the skills that are critical for effective leadership. en-US
dc.descriptionEl artículo aborda la pregunta sobre cuáles son las competencias que deben tener los directores escolares para liderar con éxito la mejora educativa en Chile y examina si ellas están siendo desarrolladas por la oferta formativa actual. Mediante la identificación conceptual de competencias críticas, la aplicación de encuestas y entrevistas a encargados de programas y actores del mundo escolar, y la elaboración de un catastro de instancias de formación (de duración igual o superior a un año), la investigación analiza la brecha entre las competencias que los programas intencionan, las que el propio sistema escolar identifica como críticas (a través de la mirada de directores y sostenedores), y las que la evidencia internacional y nacional indica son claves para un liderazgo escolar efectivo. El artículo ofrece una actualización de los modelos nacionales a la luz de nueva literatura y concluye que los programas de formación en Chile tienden a ser homogéneos y a no considerar competencias que son críticas para un liderazgo efectivo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25645/20565
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 48 Núm. 1 (2011); 63-81es-ES
dc.source0719-0409
dc.subjectleadershipen-US
dc.subjectprincipalsen-US
dc.subjecttrainingen-US
dc.subjectcompetencesen-US
dc.subjectliderazgoes-ES
dc.subjectdirectoreses-ES
dc.subjectformaciónes-ES
dc.subjectcompetenciases-ES
dc.titleCompetences and Training for Effective School Leadership in Chileen-US
dc.titleCompetencias y formación para un liderazgo escolar efectivo en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record