• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Feminisme and First Professional of Educational Work in Primary Schools, 1860-1930

Feminización y primera profesionalización del trabajo docente en las escuelas primarias, 1860-1930

Author
Egaña Barahona, María Loreto

Salinas Álvarez, Cecilia

Núñez Prieto, Iván

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25649
Abstract
It is described a historical double process in Chilean primary education: first: how the teaching force became mostly feminine, in the 19th century; and second: how the first groups of schoolmistresses get professional training and gradually became public servants. These trends were associated to the growing of the number of girls schools, the foundation of mixed schools, managed only by women, and the shortage of men interested in teaching. State supported with undiscriminating rules over the primary school service, and with the expansion of women’s normal school. Nevertheless, the female teaching condition remains subordinated. The study is a part of a broad research that includes the early, but undeveloped girls education and the debates associated. Includes also the origins of women teaching activity and, in the other side, the insertion of women teachers in public space, and particularly, their teacher’s unions membership, in the firsts decades of XXth. century.
 
Se describe el doble proceso de feminización del magisterio primario y de primera o “temprana profesionalización” de las maestras, entre 1860 y 1930. Estos procesos estuvieron asociados al crecimiento de las escuelas de niñas, la creación de escuelas mixtas reservadas sólo a maestras y la escasez de hombres interesados en la docencia. Por otra parte, el Estado contribuyó con la expansión de las escuelas normales femeninas y con normas legales y reglamentarias que no hacían distinciones de género en la organización del servicio público escolar. A pesar de esto, la condición docente femenina fue subordinada. El estudio forma parte de una investigación más amplia, que incluye la temprana, pero menos desarrollada educación primaria de niñas y los debates abiertos al respecto, así como los orígenes del trabajo docente femenino. Comprende también la incorporación de las maestras al espacio público y, en particular, al sindicalismo docente, en las primeras décadas del siglo XX.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB