The Proposed Legislation to Strengthen Public Education in 2008 and 2011: Propositions and Placidity
Los proyectos de ley de fortalecimiento de la educación pública de los años 2008 y 2011: propuestas y silencios
Author
Donoso-Díaz, Sebastián
Frites-Camilla, Claudio
Castro-Paredes, Moyra
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2567110.7764/PEL.51.2.2014.1
Abstract
Approaching the issue from the area of educational policy, this article analyzes the
education bills submitted for legislative review by two separate governments, the first
in 2008 under President Bachelet, affiliated to the left-of-center coalition, and the
second in 2011 under President Piñera, affiliated to the right-wing coalition. The bills
submitted by both coalitions were intended to drive reforms that would strengthen the
public education system in Chile. The relevant context in which the bills were created
is first examined; most notably the student-led protests in 2006 and 2011 that initially
motivated the proposed legislation. Through this examination, similarities between
the bills are compiled concerning the proposed adoption of a system of sub-national
institutionalism, or de-municipalization, in regard to the organization, budget, and
functions of new local entities. Key aspects omitted from the proposed legislation
will then be discussed, including the territorial implications and the availability of
special funding, among other issues: a proposed revision of its principles and longterm
projections; analysis of the new institutional framework and its financing. The
article concludes with an explanation of three areas that a sub-national education
reform should address, in accordance with past studies and the grievances expressed
denounced by the Chilean people El artículo analiza, desde la política educativa, los proyectos de ley presentados a
tramitación legislativa de dos agendas gubernamentales de diferente orientación, el
primero en el año 2008, bajo la presidencia de Bachelet, asociado a un Gobierno
de centro-izquierda, y el segundo, del año 2011, en la presidencia de Piñera,
correspondiente a un Gobierno de derecha. En ambos proyectos se busca impulsar
medidas pro fortalecimiento de la educación pública estatal chilena. Inicialmente, se
caracteriza el contexto más determinante de estos cambios, a saber, las movilizaciones
estudiantiles de los años 2006 y 2011 que dieron origen a las propuestas legislativas,
relevándose las semejanzas en las propuestas de institucionalidad sub-nacional, o
desmunicipalización, en materia de organización, presupuesto y funciones de las
nuevas entidades locales. A continuación, se abordan aspectos claves omitidos en la
legislación como las implicancias del territorio o la disposición de recursos especiales,
entre otros: una revisión propositiva de sus fundamentos y proyecciones de largo
plazo; análisis de la nueva institucionalidad y su financiación. El artículo concluye con
una explicación de tres áreas que debe abordar una reforma de la educación a nivel
regional, de acuerdo con estudios previos y los agravios expresados y denunciados por
el pueblo chileno.